Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på rejser og hotelophold i udlandet?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Aug 13
Indlæg ialt: 5
Fra  Nova Copenhagen Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har søgt på skat.dk mv. for at undersøge, hvorvidt der er mulighed for at fratrække moms på rejse- samt hoteludgifter i/til udlandet. Jeg er af den overbevisning, at der ikke er moms på rejse og hoteludgifter, hvorfor disse ikke kan fratrækkes i momsregnskabet.

Kan nogle bekræfte mig i denne overbevisning?

På forhånd tak

Vh Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ikke moms på rejser i form af fly osv - så der er ikke noget at trække fra

Der vil ofte være moms - lokal moms - på hotel ophold og andet du køber lokalt. Den f.eks. tyske eller amerikanske moms kan ikke trækkes fra i DK, men moms betalt i EU kan du søge refunderet fra det pågældende land når du er momsregistreret - Det foregår via skat.dk men er ret kompliceret.

Er beløbet under 50 Euro per land i moms - så må du tage det med som en omkostning i regnskabet (men altså ikke som momsfradrag) og er det over 50 Euro må du ikke tage momsen med som omkosning - men kun få den godtgjort via refusionsansøgning - har du ikke gjort det, må den ikke tages med som omkostning

Hvis du dermed ikke må tage momsdelen med som omkostning - så skal du bogføre hele beløbet som driftsomkostning hvad det jo er - men skattemæssigt tillægge momsen igen til resultatet til skat - deraf ofte forskelligt resultat til drift og til skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Aug 13
Fra  Nova Copenhagen Skrevet kl. 23:24

Hej John,

mange tak for hurtigt svar. Det virker ikke til at det er muligt at kunne fratrække momsen på disse udgifter.

For at være give et eksempel kan flybilletterne være købt på SAS.dk, mens hotellet er booket via hotels.com. Herved angives der ikke momsudgifter på disse omkostninger, hvorfor momsen forventeligt ikke kendes og derfor ikke kan fratrækkes.

Jeg vil bogføre (hele) beløbene som en driftsudgift - og ikke bogføre noget i momsregnskabet. Dette må være den rigtige fremgangsmåde på trods af at beløbet er over 50 euro?

Vh Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01

Ja det lyder ok - når du har regninger fra hotels.com - som ikke angiver momsen. I princip er der formentlig en moms mellem hotellet og hotels.com som udbyder i DK - men du har en regning fra dem uden moms og har så hele den som udgift og koncentrerer dig ikke om moms 

Og god tur i øvrigt 

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Aug 13
Fra  Nova Copenhagen Skrevet kl. 19:25

Hej John,

Mange tak for din hjælp. Jeg vil droppe moms i dette tilfælde.

Rigtig god dag.

Vh Kim

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)