Den korte historie er, at jeg har startet ApS og er momsregistreret midt i juni i år (registreringsdato) og pga. sommerferien har jeg ikke haft en revisor til at starte mit regnskab op. Ikke desto mindre skal jeg indberette moms for 2. kvartal. Jeg har skrevet en enkelt faktura for juni, ellers har jeg ikke (firma)købt meget i 2. kvartal. Skal jeg bare indberette det moms jeg fik på den 1. faktura (blev betalt først sidst i juli)? Eller er der andet jeg skal være opmærksom første gang? Jeg har dels haft en del omkostninger inden jeg startede officielt op, dels skal jeg indskyde nogle ting ind i virksomheden (pc, udstyr og lignende). Er det relevant ift. momsindberetning? Alt input sætter jeg stor pris på og jeg håber mit indslag giver mening, for jeg er helt blankt, når det handler om regnskab, skat osv. Tak og god weekend. |
Bo C.:kal jeg bare indberette det moms jeg fik på den 1. faktura (blev betalt først sidst i juli)? Eller er der andet jeg skal være opmærksom første gang? Jeg har dels haft en del omkostninger inden jeg startede officielt op, dels skal jeg indskyde nogle ting ind i virksomheden (pc, udstyr og lignende). Er det relevant ift. momsindberetning?
Du skal momsangive din salgsmoms (er den ene faktura som jeg forstår det) og evt. købsmoms - som du beskriver kan være 0
Det du skal indskyde lyder ikke relevant momsmæssigt.
Det kunne det ha været hvis det var ting du havde købt f.eks. visitkort som var købt alene med det formål at stifte virksomheden, men er det dine egne ting, er der ikke moms indblandet når de skydes ind - det klarer din revisor når han er til rådighed - men jo før jo bedre, for hvis han skal starte regnskabet op som du skriver, så er det godt ikke at vente for længe, så du risikerer selv at ha lavet noget der skal rettes op.
Log på skat.dk og se at du har punktet moms ude i venstre side og kan se et punkt om momsangivelse, mere fordi du som ApS jo skal være registreret som administrator eller ha indberetningsrettigheder, og det kikser nogen gange (man tildeler først brugerrettigheder logget ind hos virk.dk) og det er surt at sidde lige inden fristen, og ikke kunne logge ind
Venligst John Hannover