Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det muligt at få dagpenge under orlov?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Holstebro
Tilmeldt 26. Mar 08
Indlæg ialt: 124
Fra  Last Touch Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg har et hurtigt spørgsmål vedr. kontanthjælp/dagpenge.

Hvis man har arbejdet fuld tid i en virksomhed i 4-5 år og nu ønsker at tage 1/2 års orlov uden løn for at bruge sin tid på et iværksætterprojekt (ikke overskudsgivende) - kan man så få en form for understøttelse i dette halve år? F.eks. dagpenge, kontanthjælp e.l.?

På forhånd mange tak for hjælpen.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

desværre nej. Der findes ikke iværksætterstøtte af den type og orlov på dagpenge med CVR begrænser sig til barselsorlov. Alle andre former for dagpenge kræver nedlagt CVR - og der vil du så heller ikke måtte arbejde med et nyt iværksætterprojekt på almindelige dagpenge. Du ville måske få tilladelse til bibeskæftigelse, men det er jo så begrænset tid, at du lige så godt kunne forsætte firmaet og ha det som bibeskæftigelse, så det vil næppe være vejen frem

Jeg ville lave det som et sideprojekt og holde indtægterne oppe i det eksisterende, som vil også vil lide under 6 mdr orlov/stilstand
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

hov - det var måske slet ikke din egen virksomhed du har arbejdet i. Det ændrer ikke svaret - der er ikke mulighed for orlov med dagpenge til at starte en selvstændig virksomhed, heller ikke for ansatte

Du kan sige op, tage karantænen, være arbejdsløs - men stærkt søgende efter arbejde, søge tilladelse til bibeskæftigelse = få timer om dagen og generelt være til rådighed i normal arbejdstid for alt andet

Bibeskæftigelse under dagpenge KAN være lettere når man ikke inden har CVR - læs evt her: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/supplerende-dagpenge-bibeskftigelse.html

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holstebro
Tilmeldt 26. Mar 08
Indlæg ialt: 124
Fra  Last Touch Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

1000 tak for svaret og hjælpen.

Du har ret i dit sidste svar - det er som ansat i 4-5 år.

Er der heller ikke nogle andre ydelser end dagpenge, som er mulige at få i denne situation?

Vh. Mogens
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - visse landsdeles væksthuse kan have nogle muligheder - men de er til langt større projekter generelt og kan ikke bare bruges som en slags iværksætterstøtte. Det er bare at spare op så du kan klare 6 mdr uden noget - og kan du få orlov, så du ved du kan komme tilbage i job, er det jo en alle tiders mulighed som ikke er så mange forundt
god vind med det
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 14
Indlæg ialt: 9
Fra  Minus -A Kasse Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mogens

Du, som iværksætter - man ser dig jo over alt - bør hjælpe til at advokere for bedre dagpengeregler for iværksættere, som i dag bliver trampet over. Er du ikke lønmodtager, er systemet stort set ligeglad med dig.

Jeg håber du vil kigge ind forbi http://minus-akasse.dk, og så hvor galt det står til. 

God jul

Mvh

Minus -A Kasse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)