Jeg er ny på dette forum, men håber virkelig at nogle af jer ved noget om dette.
Jeg er igang med at åbne en sushibar og er derfor ved at sætte lokaler i stand i København. Jeg har nu kæmpet med byggetilladelse og tilladelse fra fødevarestyrelsen i 2 måneder. Det sidste nye i sagen er at hvis jeg har plads til spisende gæster skal der etableres et kundetoilet. Det er for så vidt også i orden, det gør jeg gerne. Nu viser det sig så at det skal være et handicap toilet og det har jeg simpelthen ikke plads til. Det er et gammelt kontorlokale i en ældre boligbebyggelse, så der er ikke uanede mængder af plads i det lokale jeg har lejet. Hvis jeg skal etablere et handicap toilet er jeg enten nød til at inddrage hele området til de ansatte(et lille baglokale) eller jeg er nød til at æde af det område hvor jeg skal have siddepladser til gæsterne. Og jeg har ikke lyst til nogle af delene. Det som gør mig harm og som jeg ikke forstår er at alle andre cafeer, spisesteder og barer der skyder op i indre by ikke har handicap toiletter!!! Jeg forstår det simpelthen ikke. Det er en take away sushibar hvor der max bliver plads til 12 siddende gæster og derfor kan jeg vist lige med nød og næppe få lov til kun at lave ét kundetoilet som mænd og kvinder deler, men det ene toilet skal så være 10m2 og fylde helt vildt meget i forhold til resten af lokalet. Da de så spurgte om der var niveaufri adgang til forretningen, måtte jeg forklare at der var et trappetrin op til indgangsdøren og at det derfor ikke var handicapvenlig indgang, men det måtte de så leve med!!! Hvad nytter det at have et handicaptoilet hvis de alligevel ikke kan komme ind i forretningen????? Det giver ingen mening for mig. Jeg håber at nogle af jer måske ved hvordan jeg kan undgå at lave så stort et toilet og om der er nogle undtagelser i reglerne jeg kan slå på?
Nu har jeg kun erfaring med toiletter på brugerniveau...
Men er det ikke muligt at indrette dit ene toilet med handicap-udstyr så det lever op til kravene? Det er vel et spørgsmål om at monterer greb, støttebøjler og hvad der ellers er af hjælpemidler på et handicaptoilet. Det lyder helt absurd hvis der både skal være et handicaptoilet og et almindeligt toilet. Især set i lyset af, at du har fået OK til at have et trappetrin så kørestolsbrugere har svært ved at komme ind.
Håber at du finder en ikke alt for dyr/besværlig løsning, og held og lykke med sushi salget!
Dato: 1/18/2006 7:55:44 AM Forfatter:frk.fleischer
Hej
Jeg er ny på dette forum, men håber virkelig at nogle af jer ved noget om dette.
Jeg er igang med at åbne en sushibar og er derfor ved at sætte lokaler i stand i København. Jeg har nu kæmpet med byggetilladelse og tilladelse fra fødevarestyrelsen i 2 måneder. Det sidste nye i sagen er at hvis jeg har plads til spisende gæster skal der etableres et kundetoilet. Det er for så vidt også i orden, det gør jeg gerne. Nu viser det sig så at det skal være et handicap toilet og det har jeg simpelthen ikke plads til. Det er et gammelt kontorlokale i en ældre boligbebyggelse, så der er ikke uanede mængder af plads i det lokale jeg har lejet.
Glæder mig til at høre fra jer.
Jeg vil foreslå dig at finde frem til den politisk ansvarlige på Kbh rådhus (det skal være en borgmester) Herefter sender du en email med en max 20 liniers beskrivelse af dit problem. Emailen følger du op med en telefonopringning dagen efter, bare for at høre om den er kommet frem.
Kbh har sat mange sejl ind på at vise deres vilje til at lette vejen for iværksættere, bl.a ved deres IV 2006 (iværksætterfestival) i feb 01-04 2006.
Såfremt du ikke får noget ud af denne henvendelse kan du sende samme email med en meget kort følgekommentar til Overborgmester Ritt Bjerregaard. Du kan finde alle emailadresser etc på http://www3.kk.dk/
NB. Et lille kneb til bedre behandling og forståelse af dit problem:
Prøv at være så konkret som muligt og undlad at være sarkastisk, ironisk eller at bruge mere end et udråbstegn eller spørgsmålstegn efter en sætning. En stribe !!! eller ??? kan virke ret provokerende - og provokationer i det forum får du intet ud af.
Nej jeg tror desværre ikke at der bliver½ rabat til jer aminomedlemmer. Har ikke engang tænkt mig at give rabat til venner og familie i starten. Desværre.
Du skriver at toilettet skal være på 10 m2. Det lyder voldsomt.
Jeg har arbejdet for en kørestolbruger, der også var handicap-indretningskonsulent. Selv ved nyetablering er et godt handicaptoilet på ca. 4 m2. Se http://www.dhf-net.dk/btpu/toilet
Ud over at tage kontakt til folk i toppen af kommunen, kan du også kontakte BTPU (samme hjemmeside). De vil gerne hjælpe dig med råd og vejledning, så der måske kan opnås et rimeligt kompromis.
Held og sushi med projektet!
/lars knudsen
PS: Et par trappetrin er ikke altid et stort problem for kørestolsbrugere. En del har hjælpere og/eller små ramper med.
Vi har eet kundetoilet. Det er godkendt af Fødevarestyrelsen og er indrettet som handicaptoilet. Selve toilettet er 5m² og entréen omkring 1½m². Der kan sagtens skæres 1m² af selve toilettet uden at forringe manøvrepladsen, men entréen er et lovkrav. Der skal være en adskillelse mellem serveringslokalet og toilettet (vi måtte endda sætte en dørpumpe på den yderste dør, for at sikre at den ikke stod åben). Men det er i hvert fald medvirkende til, at et kundetoilet vil blive lidt større end et tilsvarende privattoilet. En entré bør kunne laves endnu mindre endnu, hvis man kradser sig lidt i håret og prøver at forestille sig en kørestols vej igennem systemet (incl. vendemanøvre ). Og kender du en der sidder i kørestol, så er jeg sikker på at vedkommende gerne hjælper med netop det.