Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg blev sgu røvrendt!

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 28. Feb 12
Indlæg ialt: 74
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa alle kloge hoveder der ude på Amino.dk.

Vil bare lige komme med en lille "historie" der forhåbentlig, på sigt kan hjælpe andre.

Jeg har en butik og har haft denne i 8 år. Konkurrencen er selvfølgelig, som i de fleste brancher, stor og det gør at man må tænke lidt "alternativt" for at beholde kunderne.

Da jeg for otte år siden overtog butikken indgik jeg en aftale med et firma om at jeg havde eneret på deres produkter i vores by (område på ca. 100.000,- mennesker). 
Efter at have indgået denne aftale, har jeg år efter år mindet medarbejderne om at det var disse produkter vi skulle "overtale" kunderne til at købe, da det jo var "vores" produkt og der ikke vil være nogen form for lokal konkurrence på dette.
Efter en del års arbejde er produktet solidt her i området og kunderne anbefaler nu produkterne videre, så omsætningen er stødt stigende og det er jo skønt... MEN problemet er at, her den 1 august åbnet en KÆMPE konkurrent her i byen (en udenlandsk kæde) og det mærke jeg havde eneret på her i byen findes i stor stil i deres forretning... og den aftale jeg indgik med importøren var kun mundtlig, ja naiv som jeg er, troet jeg på at en mundtlig aftale var noget man overholdt.

Det skal siges at firmaet i disse 8 år har afholdt deres del af aftalen og har ved et par tilfælde ringet til mig og spurgt om de må sælge ind deres produkter i butikker i området og til dette har jeg henvist til vores mundtlige aftale og de har dermed sagt nej til de andre butikker der var interesserede i at få disse produkter...
Men nu er vores aftale brudt og det pisser (undskyld udtrykket) sgu gevaldigt af, at de bare sløjfer vores aftale, som igennem mange år har gavnet dem ganske godt, da jeg uden tvivl har været en af deres absolut bedste kunder.

Jeg kan godt forstå at de har en kontrakt med den store kæde og ikke kan gå ind og sige stop for at de ikke må have "mine" produkter på deres hylder her i byen, men der er faneme ærgerligt, da jeg igennem flere år har støttet 100% op om vores aftale og fået et virkelig solidt marked for disse produkter og nu så bliver vores aftale bare droppet.

Så til alle der ude, vær IKKE så naiv som jeg var. En aftale skal skrives ned, så der aldrig vil være nogen form for tvivl!

Mvh. Den naive -Der har lært af sin fejl! 

Fra Danmark
Tilmeldt 31. Jul 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:24

Hej Boombastic, 

Det er selvfølgelig træls, men hvad med at vende den om? Konkurrence er altid godt, for det får oftest folk til at tænke i nye baner. Du nævner, at du i løbet af de 8 år, hvor din butik har eksisteret, har fået opbygget et solidt kundesegment, der er gode til at anbefale dine produkter til deres familie/venner/bekendte - så hvorfor skulle de egentlig ikke blot blive ved med at handle i din butik? Folk kan oftest bedre lide de små, lokale butikker end de store kæder, der kommer og boomer det hele. 

Op med hovedet, min ven :-) 

Med venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 11:30

Er du overhoved sikker på, at din importør har rettigheder til produktet? Og at denne er gået bag om ryggen på dig? :-)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 11:43

Træls, men mon ikke kunderne vil blive ved med at handle hos dig? Skype-Smile

Tror ikke du havde været meget bedre stillet med noget på skrift, for så ville der helt sikkert have været en opsigelsesklausul på x måneder, så det havde nok ikke hjulpet meget.

Fra Aarhus
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 698
Fra  NemProgrammering.dk Skrevet kl. 12:04

ØV! - det er aldrig sjovt at blive røvrendt på den måde!

NemProgrammering.dk - lav din egen hjemmeside med vores gratis videotutorials!

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg kan ikke rigtigt følge dig. Siger du, at konkurrence ikke er tilladt og du vil have lov til at lave aftaler, der holder konkurrencen ude af din by? Du er godt klar over, at hvis din importør forsøgte at hindre din konkurrent i at markedsføre disse produkter, så ville han komme i konflikt med konkurrencelovgivningen? Hvem ved overhovedet om din konkurrent ikke selv parallelimporterer disse produkter?

Du skal egentligt bare være glad for at du i 8 år har haft muligheden for at bygge en solid kundekreds op på dette produkt og så sørge for fremadrettet at levere den bedste service til samme pris som din konkurrent, Så vil DU blive foretrukket som oftest og så er den potte ude.

Konkurrence er sundt og konkurrence lukker konkurrenter. Du skal være en vinder og være den bedste. Hvis du bare vil være den eneste, så har du ingen chancer i det lange løb. Hvis du derimod vil være den bedste og viser dine kunder at du vil dem, så vinder du også i det lange løb. Tænk på kunderne først og dig selv sidst - så har du en vindercase.

Jeg ville selv synes, at det var verdensklasse med flere, der markedsførte de samme produkter, da det giver mere omtale og øget interesse. Det er gratis markedsføring. Her på Amino er der 500 teenagere, der alle har deres lille webshop med hårvoks - og hvis ikke alle gik og snakkede om denne her hårvoks, så var der ingen af de her gutter, der havde en shop med hårprodukter. Så ergo, vend det til dit bedste i stedet for.

Du tabte slaget - vil du vinde krigen?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15064
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Sorry du bliver sikkert sur over mit indlæg, men den mundlige aftale i havde, der var nok en grund til, at den kun var mundlig. For det er nemlig ulovligt at aftale sådan noget på skrift...

Så jeg kan ærlig talt ik se, hvor importøren har gjort noget forkert? De har endda i 8 år holdt deres del af aftalen. Det skal dertil siges, at importører ik styre eller bestemmer over kædebutikkers åbninger, placeringer mm. De laver blot en aftale, hvori de lover at leverer produkter til SAMTLIGE butikker.

Jeg kan sagtens forstå, at det er irriterende, men du beskriver ganske almindelige markedsforhold, hvor det frie marked heldigvis bestemmer...

Tilmeldt 28. Feb 12
Skrevet kl. 14:26
Nej selvfølgelig bliver jeg ikke irriteret... Det er fedt at læse jeres synspunkter og vi kan alle lære af hinanden (og hinandens mistag).
Jamen jeg er da mest sur på mig selv, at jeg naivt troet en aftale var en aftale.
Selvfølgelig overlever jeg dette og jeg kommer også til at komme styrket ud af dette, men ærgelsen, er der sgu.
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 14:29

Fashion-Seller:
For det er nemlig ulovligt at aftale sådan noget på skrift...

Wrong - der er da flere der kører med eneforhandling på forskellige varer!

Og har en kontrakt på det.

Tilmeldt 28. Feb 12
Skrevet kl. 14:30
Jeg har svært ved at tro at det er ulovligt for en leverandør at sige nej til andre forhandlere. Det foregår over alt. For eksempel ville Armani næppe sige ja, til hver eneste lille tøjforretning der efterspurgte deres produkter.
Jeg skal være ærlig og sige at jeg ikke ved "hvad jeg snakker om" her, men jeg tvivler på at det er ulovligt at leverandøren vælger sine kunder og fravælger andre, af den ene eller den anden grund.
Side 1 ud af 3 (25 indlæg)