Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af anparter - beskatning.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino´er.

Jeg står i en situation hvor jeg evt. sælger en sum af nogle anparter jeg ejer.

Jeg ejer ca. 25 % af en virksomhed, de er blevet erhvervet for henholdsvis kr. 170.000 fra min egen lomme, og senere for ca. 1.1 mill i forskudsarv, hvor arveafgift er betalt. Altså i alt kr. 1,27 i "frie beskattede midler". (ret mig endelig hvis min fortolkning ikke holder :-) ).

Kursen/værdien er heldigvis steget, og hvis jeg  sælger 1/3 af mine erhvervede anparter vil det pt. give ca. 2 mill. Jeg har etableret et holdingfirma hvor min indkøbte anparter er indskudt.

Mit spørgsmål er, om jeg må hive mit indskudte beløb ud til mig selv uden beskatning? Tanken var at hvis jeg f.eks solgte for 2 mill, kunne trække "mine" 1,27 ud skattefrit og lade resten blive stående i holdingfirmaet. Jeg er så selvfølgelig klar over at jeg bliver beskattet i henhold til gældende regler om udbytte hvis jeg ønsker at trække yderlige beløb ud.

Håber på svar.

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46673
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54

Jeg ville fatte en revisor. Det er i alle fald ikke klart for mig hvordan forløbet har været. Du har købt anparter for ialt 1.270.000 kr og må ha gjort det med skattede private midler/beretiget arv - som jeg forstår det du skriver.

Så skriver du at du har indskudt de indkøbte anparter i dit holdingselskab og her mangler vi at høre hvordan. Er de indskudt som ApS kapital i det holding eller hvordan er de indskudt - De må givet være indskudt på en måde så de kan komme ud igen uden personlig skat vil jeg udgå fra, når du har købt dem for skattede midler, men det kunne være som anpartskaptial - og så kan du ikke lige hive dem ud. Anpartsselskabet kunne teoretisk set også ha købt dem af dig for din købskurs - forudsat at det var den korrekte skattekurs ved den overdragelse, og så er det jo anpartsselskabets anparter og du har fået dine penge, så det ville du jo vide.

Det kan din revisor i alle fald nemt gennemskue, så fat ham

Det er afgørende både for din egen skat og evt skat af fortjeneste hvis de er ejet af holding, at få afklaret de ting (og sikkert mere til jeg ikke lige kan overskue :))

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Mar 13
Skrevet kl. 22:06

Hej John,

Tak for svar. De indkøbte anparter blev indskudt som ApS kapital da Holdingfirma blev etableret.

Jeg skal selvfølgelig vende det med vores revisor, han er desværre på ferie i en periode, og jeg var nødt til at prøve at få min nysgerrighed styret samt sætte mig lidt ind i tingene inden vores møde. Derfor spørgsmål herinde :-). Jeg prøver at styre nysgerrighed og utålmodighed til han er hjemme igen.

Tak endnu engang.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30

Er de indskudt som regulær anpartskapital mener jeg bestemt ikke du kan få noget ud skattefrit under drift desværre (andet end det indskudte ved lukning - ellers taler vi udbytte osv)

vh

Tilmeldt 18. Mar 13
Skrevet kl. 22:54

Dvs. selvom det indskudte beløb af frie midler (1.27 mill) overstiger og rigeligt dækker anpartskapitalen på kr. 125.000,- vil det stadig repræsentere den samlede anpartskapital? Jeg kan ikke lade f.eks kr. 125.000,- i likvider blive i firmaet som dækning på anpartskapital samt resterende anparter?

Vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:35

jsn.soendergaard:
Dvs. selvom det indskudte beløb af frie midler (1.27 mill) overstiger og rigeligt dækker anpartskapitalen på kr. 125.000,- vil det stadig repræsentere den samlede anpartskapital?

jamen så har du ikke svaret på hvordan de blev indskudt - Hvis det var som anpartskapital forhøjelse, så er den jo ikke 125.000 men 1.27 mio højere - så spørgsmålet er - hvordan blev beløbet indskudt - som lån - eller hvordan

Er det ren forhøjelse af anpartskapitalen er det ikke lige til at få ud uden skat, men mon ikke de som stod for det den gang har været klar over det og har arrangeret det efter det du ønskede

vh 

Tilmeldt 18. Mar 13
Skrevet kl. 21:03

Hej John(og evt. andre der læser med)

For god ordens skyld ville jeg lige følge op med en afrunding på egen tråd.

Jeg har nu fået klarhed i sammenråd med min revisor, jeg må (desværre) ikke hive pengene ud skattefrit, da de er blevet indskudt som anpartskapital. Derudover må jeg faktisk heller ikke bare lige sælge anparter jeg har fået overdraget i gave/arv, der skal som jeg husker, være gået min. 3 år hvis jeg ikke ønsker en beskatning af salget.

Men tak for hurtig feedback, det gav mig også lidt basis for at gøre mit hjemmearbejde ordentligt inden mit møde med revisoren.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)