Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Programmering - Funktionsspørgsmål?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Indlæg ialt: 999
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Vi skal til at lave en afstemning på et af vores sites, hvor afstemningsresultaterne resulterer i en toplist? De 10 der har fået flest stemmer.

Hver uge skal disse nulstilles og ny topliste skal dannes.

MEN.... her kommer så guldspørgsmålet... Hvordan undgår vi, at toplisten ikke står tom? For når der nulstilles, skal der stemmes på minimum 10 igen, for at danne en topliste...

Var det til at forstå? :)

William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk

Tilmeldt 22. Apr 06
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 22:12
  • Du kunne vise de 10 nyeste.
  • Du kunne vise de foerste 10 sorteret efter titel.
  • Du kunne vise de 10 fra sidste uge.

Umiddelbart synes jeg ikke spoergsmaalet har naer saa meget programmeringsmaessig karakter som det har karakter af en "forretningsbeslutning".

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 22:18

Hej Christian,

Tak for svar..

Mener du, at vi f.eks. kan vise de 10 fra sidste uge, indtil der er blevet stemt på de 10 nye, der skal i toplisten?

Det er vel et programmeringsspørsmål så, er det ikke?

Nu programmerer jeg ikke selv, men har en til det... Så jeg skal lige forstå det helt rigtigt, inden jeg giver det videre...

William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 1147
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 22:32

Det er vel på sin vis ikke noget programmeringsspørgsmål, men mere en beslutning om, hvordan du ønsker, at din hjemmeside skal fungere. Skal den vise de 10 nyeste? Skal den bare hente 10 tilfældige?

Måske returnerer den kode, som din programmør umiddelbart ville lave, 10 forslag af sig selv (det ville koden gøre, som jeg ville lave den selv) - den kan godt sortere 20 resultater med 0 stemmer og så alligevel finde de 10 samme hver gang :) Dette er naturligvis kun hvis du ikke selv mener, at du kan træffe beslutningen.. For i denne sammenhæng vil det være afhængigt af programmeringssprog og databasetype :)

Altså kort sagt - du bestemmer selv hvordan den skal gøre. Det lyder til, at du har en til at lave det for dig. Vælg den løsning, du synes bedst om :)

Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 22:42

Hej Mattias,

Og tak til dig også :)

Det jeg så ikke helt forstår, og mener er et programmeringsspørgsmål er, HVORDAN man får databasen til at forstå følgende trin:

- Der er 10 billeder, der har fået minimum 10 stemmer hver, og kommet på en topliste
- Nu er der gået en uge, de gamle 10 skal ud
- Indtil vi får 10 nye billeder, der minimum hver især har fået 10 stemmer, beholder vi f.eks. de 10 gamle toplist-billeder
- VUPTI - Nu er der 10 nye billeder, der hver især har fået minimum 10 stemmer... Ud med de gamle, ind med de nye...

Kan du følge mig? Altså hvordan systemet automatisk kan trække disse og finde ud af hvornår og hvordan?

Snakker jeg helt sort nu? :)

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 22:46

BannerSalg.dk:

- Der er 10 billeder, der har fået minimum 10 stemmer hver, og kommet på en topliste
- Nu er der gået en uge, de gamle 10 skal ud
- Indtil vi får 10 nye billeder, der minimum hver især har fået 10 stemmer, beholder vi f.eks. de 10 gamle toplist-billeder
- VUPTI - Nu er der 10 nye billeder, der hver især har fået minimum 10 stemmer... Ud med de gamle, ind med de nye...

Du forklarer det sådan set meget godt selv :) For at gøre det smart ville jeg nok bruge et par cronjobs og ellers et par tabeller i databasen samt en programmerings-stump med masser af If-sætninger.

Det er ganske vidst ikke noget der kun tager en halv time at programmere, men din programmør bør da kunne forstå de instrukser, du lige har skrevet her?

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 22:49

Ja... :( Damn.... han nævnte nemlig også det med cronjobs, og det findes vist ikke i vores hosting... derfor han afviste noget jeg foreslog.. :)

Så må jeg hellere finde en anden hostingudbyder....

Mange tak :)

Fra Odense M
Tilmeldt 21. Nov 05
Fra  Skovhøj Ejendomme ApS Skrevet kl. 22:55

Der er altid den gratis og meget stabile løsning www.cronjob.de :)

Det bør dog kunne løses på anden vis, men det vil formentlig medføre langsomme loadtider på nogle få sidevisninger, og man kan ikke nødvendigvis være sikker på korrektheden for den udførte kode.

Det lyder som om at din programmør ikke er helt tabt bag en vogn - han kan nok godt løse det for dig. :)

Fra Skanderborg
Tilmeldt 28. Aug 07
Indlæg ialt: 22
Fra  Jysk IT ApS Skrevet kl. 23:54

Hej

Her er mit bud på en algoritme. Vha. flg. SQL-pseudokode findes topscorere i denne uge:

select id, count(*) from votes where date >= "mandag" and date <= "søndag" limit 1, 10

På tilsvarende vis findes topscorere i sidste uge:

select id, count(*) from votes where date >= "mandag-sidste-uge" and date <= "søndag-sidste-uge" limit 1, 10

Når vi skal finde topscorerne ganger vi tallene i det første resultat med 7 og dividerer med 2 (fordi det i dag er 2. dag i ugen). Tallene i det andet resultat skal naturligvis ikke ændres. Nu vælger vi så bare de 10 højeste id'er (pas på - der er nok dupletter).

En anden og MEGET simplere algoritme er altid at lade topscorerlisten være bestemt af stemmerne de seneste 7 dage. Denne forespørgsel kan laves meget hurtigt vil jeg mene. Så er der ikke brug for et cron job. Jeg går ud fra at formålet skulle være at toplisten skulle caches for at mindske load på databasen. Jeg ville måske overveje at gemme listen i serverens hukommelse og så slette den for hvert 100. visning af siden. Næste visning medfører så at beregningen foretages igen.

Jeg håber at du kan bruge noget at dette snak. Din programmør forstår det helt sikkert.

Mvh Jan 

Fra Vesterbro
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 23:56

Cronjobs, helt ærligt venner, hvorfor?!!!!

Helt ærlig, forstår slet ikke din problematik :-)

Lige nu tænker du uge for uge.. Nulstil, nulstil. Hvad med i stedet at tænke top 10 billeder inden for den sidste uge?

Du har en top 10. Du skal for så vidt bare sortere på den sidste uge - altså noget lignende..

Select * from TableName Where Votes > '10' And CreateDate > (Date - 7).. Nu ser sql sætningen ikke lige nødagtig sådan ud, da du skal bruge datediff til dato håndteringen.. 

Anyways, en meget bedre og mere logisk løsning.. :) 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)