Som kasserer i en sportforening undrer det mig, når jeg kigger tilbage på min forgængers arbejde, at der er lagt moms på sponsorkontrakter - men intet andet. Og så ikke alle sponsorkontrakter - der er et par tandlæger, som er faktureret uden moms for deres sponsorstøtte. Er det mon korrekt - eller en fejl? Hvor finder jeg de specielle regler, som fortæller om dette, og om f.eks. tandlæger er undtaget for momsbetaling af sponsortilskud? |
ps76:Er det mon korrekt - eller en fejl?
Momsloven dækker dette område.
Om det er korrekt eller ej afhænger af det konkrete indhold i aftalen omkring sponsorstøtten.
En del virksomheder, herunder tandlæger, er helt eller delvist momsfrie og kan derfor ikke fradrage moms vedrørende sponsorater. Det betyder, at momsen i forbindelse med en sponsoraftale med eksempelvis en tandlæge vil være en omkostning, hvilket der skal tages højde for, når sponsoraftalen forhandles på plads.
Momsen kan kun undgås, hvis tandlægen i stedet giver en donation uden modydelse, men dette vil normalt ikke være attraktivt, da det samtidig kan have betydning for adgangen til skattemæssigt fradrag.