Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliver mit nyhedsbrev blokeret som spam?

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 27. Aug 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg udsender et nyhedsbrev (1 - 2 gange om ugen), og har på det seneste oplevet en faldende open rate (andelen af modtagere, der åbner nyhedsbrevet er faldet).

I midten af maj 2007 havde nyhedsbrevet en open rate på 37%. Nyhedsbrevet havde på dette tidspunkt "kun" 56.000 modtagere.

I midten af juni 2007 havde nyhedsbrevet en open rate på 34,7% (ved brug af samme subject-line). Nyhedsbrevet havde på dette tidspunkt 61.000 modtagere.

I starten af august 2007 havde nyhedsbrevet en open rate på 28% (ved brug af samme subject-line). Nyhedsbrevet havde på dette tidspunkt 68.000 modtagere.

Og i midten af august 2007 havde nyhedsbrevet en open rate på 25,4% (ved brug af sammenlignelig subject-line). Nyhedsbrevet havde på dette tidspunkt 71.000 modtagere.

Jeg benytter et system, der automatisk sletter bounce-emails, så det burde ikke være problemet.

Men hvad kan så være årsagen?

Kan det være fordi nyhedsbrevet bliver frasorteret som spam hos nogle modtagere? Hvordan kan jeg tjekke dette? Jeg har oprettet mailkonti hos jubii, sol.dk, hotmail.com, tele2adsl.dk, yahoo.dk, forum.dk, og ingen steder bliver nyhedsbrevet markeret som spam.

Kan der være andre årsager til den faldende open rate? Det er vel ikke sandsynligt at open raten er faldet helt naturligt (fordi brugerne har mistet interessen) på så kort tid?

Lad mig høre jeres bud, og hvad jeg kan gøre ved det.

Dansk forum om søgemaskineoptimering - Få gratis svar på dine spørgsmål om SEO.
Fra Århus
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 08:32

Hvis du har et tydeligt afmeldings link i mailen, kan det sortere dem fra der ikke er interesserede og dermed vil du få et bedre billede af hvem der er interesserede i dine varer. Mange melder sig også bare til i diverse konkurrencer, og sletter sammen med de andre mails, når de kommer uden at åbne...

Lucca Kjær Sørensen

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 08:42
Tilmeldt 27. Aug 07
Skrevet kl. 10:08

Lucca:

Hvis du har et tydeligt afmeldings link i mailen, kan det sortere dem fra der ikke er interesserede og dermed vil du få et bedre billede af hvem der er interesserede i dine varer. Mange melder sig også bare til i diverse konkurrencer, og sletter sammen med de andre mails, når de kommer uden at åbne...

Der er naturligvis et afmeldingslink i bunden af alle nyhedsbrevene. Og der kommer da også en del afmeldinger efter hvert nyhedsbrev (det opvejes heldigvis af nye tilmeldinger).

Tilmeldt 27. Aug 07
Skrevet kl. 10:11

Hvad er SPF-record?

Jeg kan lige sige at jeg udsender nyhedsbreve gennem Scannet's Mail-list-system, men det er min mailadresse, der står som afsender-adresse. Ved ikke om det har nogen betydning?

Fra Århus
Tilmeldt 14. Aug 07
Skrevet kl. 12:17

Jamen så kan jeg ikke se du laver en fejl.

Lucca Kjær Sørensen

Tilmeldt 27. Aug 07
Skrevet kl. 12:31

Lucca:

Jamen så kan jeg ikke se du laver en fejl.

Men noget er der jo galt, når open raten er faldet sådan.

Fra Århus
Tilmeldt 14. Aug 07
Skrevet kl. 13:18

Ja men der er jo også kommet flere til som du selv siger. Det behøver ikke at betyde der er færre mennesker der læser dem, det er bare et mindre antal af dem der får dem hvis man læser procent.

det er jo ikke antallet af personer der læser dem den måler, men hvor mange ud af hver 100.

Jo flere medlemmer der kommer jo mere falder tallet hvis det ikke er alle der læser dem af dem der modtager det. Men det kan stadig være ligeså mange personer som da der kun var få medlemmer...

Jeg håber du forstår lidt, det er ret svært at forklare ;)

Lucca Kjær Sørensen

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 14:20

En hurtig omregning viser følgende:

56000 * 0,37 = 20720
71000 * 0,254 = 18034

Antallet af opens er altså faldet mere end antallet af modtagere på listen er steget, en udvikling jeg finder meget mærkelig. Der er dog et par mulige forklaringer på det.

Nogen modtagere vælger af spam-filtrere i deres e-mail-klient, hvad enten det er Hotmail, GMail, Thunderbird eller Outlook. Denne filtrering kan aldrig opdages ved at oprette testkonti, da opsætningen af spamfiltret dermed er unik. Det bliver mere og mere almindeligt, at spamfiltrere på denne måde, og det gør absolut ikke arbejdet nemmere for udsendere af nyhedsbreve.
Jeg tror desuden den konsekvente brug af et ensartet emnefelt er en fejl, der også kan føre til en lavere open-rate. Undersøgelser viser, at kreativ brug af emnefeltet kan have en meget positiv indvirkning på open-raten - f.eks. kan man nævne en rabat eller en gave, som modtageren kan få, ved at læse indholdet i nyhedsbrevet. "Nyhedsbrev fra dansearch.dk - få 20% rabat på søgemaskineoptimering, kun for medlemmer".

SPF-records, som andre nævner, er også yderst relevant, specielt når det kommer til Hotmail. ScanNet ser dog ud til at have styr på den del, så vidt jeg kan se.

Hvis du har mod på det, kunne det måske være interessant at prøve at lave en forsendelse via et alternativt system (evt. med en delmængde af din liste) og se om open-raten ændrer sig nævneværdigt. Hvis den ikke gør, ligger problemet i indholdet og emnerne i dit nyhedsbrev, og her kan nok så mange records og mailservere nok ikke hjælpe. :)

Tilmeldt 27. Aug 07
Skrevet kl. 16:07

Lucca:

Jo flere medlemmer der kommer jo mere falder tallet hvis det ikke er alle der læser dem af dem der modtager det. Men det kan stadig være ligeså mange personer som da der kun var få medlemmer...

Jeg håber du forstår lidt, det er ret svært at forklare ;)

Jeg forstår godt hvad du mener, men det hverken løser eller forklarer problemet. Jeg ved godt at det faktiske antal læsere af nyhedsbrevet ikke er faldet væsentligt, men da vi har investeret en del i markedsføring for at få flere tilmeldte, er det jo et væsentligt problem, at antallet af læsere ikke er fulgt med antallet af modtagere. For så får vi jo ikke afkast af vores investering.

Derfor er det væsentligt at kigge på open raten fremfor det faktiske antal læsere.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)