Hej Amino Jeg udlejer som privatperson en lejlighed som jeg ejer. Nu skal have angivet indtægten heraf inden 1. juli. Jeg er bare lidt usikker på hvordan regnestykket skal se ud. Jeg har nogle lejeindtægter: xxxx -Fælles udgifter mv.: xxx -Ejendomsskat: xxx -Renteudgifter: xxxx ---------------------------- = Resultat Er det sådan det skal se ud? Jeg håber der er en regnskabskyndig der vil hjælpe. På forhånd tak. Med venlig hilsen Kim Kristensen |
Det kommer an på hvordan du beskattes. Jeg formoder du udlejer som privat person og udgifterne er den del som kan henledes til lejligheden, såfremt det er en del af et hus.
Hvis du bare beskattes efter de almene regler i personskatteloven, så kan du ikke fradrage renterne i udlejningsresultatet. I dette tilfælde skal det tages med under dine personlige kapitalfradrag.
For at kunne modregne renterne i resultatet skal du anvende kapitalafkastordningen eller virksomhedsordningen. Bemærk at der er visse krav til disse fx. Krav om løbende bogføring, seperat bankkonto og regnskabsudarbejdelse.
Udover det ovenstående er din metode rigtig nok.
Nu ved jeg ikke hvor meget du har haft i omsætning, men er det under 24.000 kan du evt. Anvende bundfradragsmetoden: http://m.skat.dk/skat.pml?oId=1615284&vId=0&lang=DA
Alternativt er det værd at ligge mærke til at renter fradraget i virksomheden kontra kapitalfradrag giver en højere fradragsværdi.
/Christian