Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til valg af retning... (IT)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jun 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen!

Har læst en del tråde her på amino efterhånden, og er så småt blevet lidt klogere.
Jeg vil dog gerne have lidt input i min egen lille tråd, direkte skrevet til mig.

Min baggrund er at jeg er 32 år gammel, har aldrig taget en gymnasiel uddannelse (suk...), og har arbejdet hele livet.(IKKE indenfor IT)
Jeg har besluttet mig for at få en uddannelse, ikke fordi jeg tror det er nødvendigt for at få job, men fordi jeg kan mærke jeg virkelig
gerne vil have det kære stykke papir. I flere år har jeg ønsket at gå videre i livet, og nu skal det ske. Jobbet sagt op, arbejdsløs lige pt.

Jeg elsker at nørde med computer. Syntes der er mange fascinerende ting at lære, så har svært ved at fokusere på én ting.
Ting som jeg bruger fritiden på er:

Programmering i c++, meget basis niveau... jeg kan vel kaldes en copy paste coder. Koder faktisk mest til et online rollespil, ikke noget specielt.
Design, lidt højere niveau, har mine egne ideer, laver alt muligt, lige fra hjemmeside til bannere til logoer.
HTML+CSS, jeg kan vel det meste her, vil kalde mig avanceret bruger her. Notepad++/Sharepoint/Wordpress arbejder jeg som regel i.
Java/php/.net ... totalt rookie, men det ser super spændende ud... well java og php, kender ikke meget til .net.

Derudover har jeg også rodet med spil design, syntes også det er spændende, men er godt klar over jeg slet ik er kvalificeret til den uddannelse
Men jeg bruger som regel Unreal Development Kit samt Unity. Og har rodet med 3dstudiomax angående animation.

Sidst men ikke mindst elsker jeg at bygge PC'ere op helt fra bunden, det er også skægt.

Nåh, til kernen af problemet!
Såvidt jeg kan se, har jeg disse muligheder:
Web-integrator-> Datamatiker-> ??
Adgangskursus til ingeniøruddannelserne-> Diplomingeniør i Informations- og Kommunikationsteknologi

Datamatiker vejen virker mest interessant for mig, men ved godt at web-integrator uddannelsen får nogle hårde ord med på vejen. Jeg er godt klar over at folk snakked om multimedie designer uddannselsen også, men den kræver så vidt jeg kan se, en gymnasiel uddannelse. Diplom ingeniør lyder jo rigtig fint... og jeg frygter ikke adgangskursus, men jeg frygter bare det ikke er spændende nok. Jeg elsker at rode med programmering og webdesign i fritiden, ik så meget sikkerhed og journaler...

Håber der er nogle folk som ved lidt mere om det her end mig, og som også gider at give lidt tips med på vejen.
Måske er der nogle veje jeg har overset....
Mit problem er jo at jeg er halvgammel efterhånden, og jeg har lavet nogle dumme valg tidligere i livet.
Det økonomiske er måske heller ikke så smart... bundet sig med hus, børn og bil... men nu skal det være, næsten koste hvad det vil.

Håber der er nogen som kan give deres besyv med, og måske hjælpe mig lidt på vej.
På forhånd tak!

Mvh Jesper

Tilmeldt 18. Jun 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:00

Hey Jesper

Min baggrund 50 år gl.  Jeg har heller aldrig taget en gymnasie uddannelse, udannet bage/konditor og har arbejdet hele livet.

Med alt muligt forskelligt  (indenfor IT KUN I FRITIDEN i 30 år ) Så min erfaring siger mig, hvis man vil tjene penge,

på it. hedder det "netværks administration" større netværk

For det med at hygge samle pc'er bliver der aldrig penge i

Håber det hjælper dig i dine overvejelser, for valget af din udannelse

Med venlig hilsen Ivan

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 15:43

Hej.

Jeg har selv været i branchen i 14 år pro, og nogle år som "deltidsnørd".

Jeg ville tage Diplomingenøren, den er knap så praktisk, men den praktiske del er noget du kan få bag efter hvor teori er lidt svære at få efterfølgende.

Så tænker jeg også at du skal ud og "kæmpe" om job efterfølgende med andre på 25, og der vil en ing. helt klart have større chance end en datamatiker.

Og så skal du finde ud hvad det er du vil arbejde med.

Du kan IKKE være system/netværksmand og programmør på samme tid, hvis du skal være rigtig god kræver det fokus.
Ikke at du ikke kan noget af begge dele, men skal det være rigtig godt så skal du have fokus.

Det med at bygge pcere fra bunden er virkelig niche, det er der simpelthen ikke nogen penge i, det er meget begrænset hvem der kan leve af det.
(Og så kan det slet ikke betale sig for gennemsintsbrugere/erhvervsbrugeren.)

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 16:27

Det er jo underordnet om webintegrator får hug hvis du vil bruge den på at komme ind på en anden uddannelse. Tror også at man kan komme ind på multimediedesigner.

Men hvis det er datamatiker der virker mest indbydene på dig, så vil du nok ikke finde dig tilpas på MDU, da der også er en masse om markedsføring, kommunikation, projektledelse osv.

Men du kan også bruge de to år(næsten) en webintegrator tager på en HF, så er der frit slag på alle uddannelser hvis gennemsnittet er til det.

Adgangskurset til ingeniør er kortere, men er du sikker på at du kan komme ind på det??

Alder er underordnet, og hvis man vil noget så kan man også få det til at fungere.

Jeg er 41 og har lige afsluttet min multimediedesigner uddannelse som jeg har taget samtidig med at jeg har arbejdet fuldtid.

Jeg starter på en Pba i e-konceptudvikling efter sommerferien, da jeg har fået lyst til mere uddannelse, denne gang på SU så jeg kan give den hele armen og ikke skulle bruge så meget tid på arbejde.

Men kontakt de uddannelser du syntes er interessante, og lav en aftale med en vejleder. Det kan være du kan få lavet en realkompetence vurdering.

Teddy

Tilmeldt 18. Jun 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:16

Tak for svarene alle 3... rart med lidt andre øjne på ens situation.
Må dog erkende jeg ikke er nærmere en beslutning, måske endda mere i tvivl nu.

Må erkende at HF ikke tiltaler mig, been there done that, fik den aldrig afsluttet dog, mange grunde til det. Men har da fortrudt det.

At skulle "slås" med 25 årige om et arbejde tror jeg nu bare er en fordel. Jeg har fået de unger jeg skal have (3), og jeg har nok den selvdisciplin den yngre generation måske ikke har, de skal jo ud og finde dejlige damer og... hov vent... de skal sq da sidde og kode hele natten lang... :)

Arj, det frygter jeg nu ikke, er man god nok, skal det nok gå. Og jeg satser også på at sætte en masse projekter igang selv.

Er der andre som har tanker at byde ind med, er de meget velkomne... 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)