Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprette virksomhed i forældres navn

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Aug 12
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er

Jeg har fået oprettet en virksomhed i min fars navn. Når jeg nu skal til at betale for forskellige ting som webhotel, domæne, vareprøver osv osv., er det så vigtigt at det står som købt af virksomheden eller kan det godt stå som om at jeg har købt det (sønnen) og så skrive det som en omkostning for virksomheden. Og skal kontoen/kreditkortet man køber tingene med stå i min fars navn eller kan jeg godt betale med mit eget kort? Er der generelt nogle andre ting man skal være opmærksom på i forhold til dette?

Mvh

Alexander

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 12:17
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person
har du fået tilladelse af statsamtet til at starte virksomhed?
eller driver du bare virksomheden i dine forældres navn?
Tilmeldt 21. Aug 12
Skrevet kl. 12:28

Jeg driver den i mine forældres navn

Mvh

Alexander

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:32

Det du køber skal alt sammen købes i virksomhedens navn for at der er momsfradrag - så faktura skal gå til virksomheden. Du kan som godt betale det selv og så skylder virksomheden dig penge = en slags lån men jeg vil da stærkt råde til at i får en konto til virksomheden og der må din far så i princippet skyde penge ind på kontoen - som derved skylder din far pengene.

I virksomheden kommer det til at så som "gæld til indehaver" eller gæld til dig - men jeg ville foreslå at lade det være gæld til din far, og du må så bare gi ham pengene, da det er enkelt med gæld fra virksomheden til indehaveren - kræver ikke renter - medens der kunne blive mere rod i at det var gæld til dig, så hold gælden mellem ejer/far og virksomhed - og orden det indbyrdes selv mellem dig og din far

I skal jo føre regnskab efter årsregnskabsloven og angive moms osv men det er du sikkert med på

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Aug 12
Skrevet kl. 13:45

Tak for dit, endnu en gang, brugbare svar John!

Min far opretter en konto i hans navn i vores bank og jeg overfører derefter penge til kontoen som jeg så vil bruge til at betale i virksomhedens navn.

Behøver det at være en speciel erhvervskonto eller lignende, eller vil det være fint med en privat konto?

Jeg har styr på moms og regnskab - men moms skal man først indberettet hvert kvartal og derfor først 3 måneder efter registreringen første gang, ikke?

Mvh

Alexander

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:41

Alexander Pedersen:
Behøver det at være en speciel erhvervskonto eller lignende, eller vil det være fint med en privat konto?

Det kan være en fordel med erhvervskonto hvis du skal ha nets aftale eller andet siden hen men  ellers fungerer en privat også - tal med banken om prisen

Alexander Pedersen:
moms skal man først indberettet hvert kvartal og derfor først 3 måneder efter registreringen første gang, ikke?

Det afhænger af hvornår du registrerede for det følger de normale kvartaler og afhænger ikke af registreringsdato - f.eks første kvartal er jan - marts

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1977930 

vh

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 16:08
Cookie: men ville det ikke være nemmere om TS fik statsamtets tilladelse til at få cvr som under 18 år?
Tilmeldt 21. Aug 12
Skrevet kl. 16:14
Hej Michael

Dette var selvfølgelig en mulighed, men jeg har ikke lyst til at vente flere måneder på måske at kunne komme i gang med mig selv som ejer, og har derfor besluttet at køre det i min fars navn.

Mvh

Alexander
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24

Michael_N:
Cookie: men ville det ikke være nemmere om TS fik statsamtets tilladelse til at få cvr som under 18 år?
Jo - det er jeg enig i er det langt klogeste - at køre via "stråmand" kan give rod, men som trådstarter skriver, så er det noget der i visse dele af landet tager ganske meget tid, og de kan stille en del spørgsmål frem og tilbage

Det er jo langt bedre i forhold til at skatten kommer på den unge og ikke oven i farens nok højere indtægt + langt bedre i forhold til at man ikke siden skal til at sælge aktiver over til et nyt CVR nummer hvis trådstarter selv vil være ejer - hvor der kan være skatteproblematik igen ved overdragelsen.

STARTE SOM UMYNDIG siger lidt om proceduren - hvis den vej vælges

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)