Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Langvarig sygemelding under dagpenge

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Nogen herinde der kan svare mig på følgende.

En bekendt som er på dagpenge har ret til dagpenge frem til september måned i år.

Personen har været sygemeldt i snart 1 måned, og udsigten er mindst 2-3 måneder endnu.

Vil personen vende tilbage fra sygdom og stadig have dagpenge afslutning til september eller vil dagpenge retten sættes på standby i den tid personen er syg?

Dvs. hvis personen er sygemeldt i 3 mdr. vil dagpenge rette være udskudt til december??

Mvh. Ari3L

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Fra  Ase Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Fatih

Jeg arbejder hos ASE og vil forsøge at hjælpe dig med et svar her!

Hvis du får sygedagpenge under sygdommen, vil de første 6 uger bruge af din ret til dagpenge. Resten af perioden vil ikke bruge af dagpengene. Dermed skubber ugerne fremefter til du er rask igen. Din såkaldte "referenceperiode" (det er den periode, dagpengeretten skal være brugt i) vil endvidere blive forlænget med hele antal uger ud over de første 6 uger i sygdomsperioden. Er du fx syg i 3 hele måneder (13 hele uger), vil de første 6 uger bruge af retten til dagpenge, mens de sidste 7 uger vil forlænge udløbsdatoen på dagpengeretten.

Hvis du ikke får sygedagpenge under sygdommen, vil ingen af ugerne i perioden bruge af din dagpengeret, og alle ugerne vil skubbe dagpengeretten til efter du er rask. Til gengæld vil den omtalte referenceperiode ikke blive forlænget, og du kan derfor risikere, at miste din dagpengeret, fordi du overskrider ”udløbsdatoen”

Jeg håber, denne (lidt indviklede, indrømmer jeg) forklaring giver mening. Ellers er du velkommen til at vende tilbage!

Venlig hilsen
Øyvind Reebirk Søltoft
Juridisk konsulent i ASE
www.ase.dk

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)