Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndtering af varelager i SummaSummarum

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Jeg har tidligere fået rigtig gode svar her inde, så nu prøver jeg med endnu et spørgsmål.

Vi har en virksomhed (Grillbar) som startede 1. november 2012, ved overtagelse var der intet varelager, varelager blev indkøbt fra 1. november og derefter.

Så ved opstart var den en "Varelager primo konto 2820" (Driftkonto) på 0,00 kr.
I november opkøber vi et stort varelager, alt bliver konteret på kontoen "Varekøb konto 2100" (driftkonto)

Ved udgangen af november laver vi ikke en lageropgørelse.
I december 2012 fortsætter vi med varekøb.

Ved udgangen af december laver vi en status, som viser en beholdning på ca. 30.000 kr.
Ved årsskiftet laver jeg følgende:
Varekøb konto 2100 krediteres med 30.000 og afstemmes med varelager ultimo konto 2830. (Begge driftkontoer)
Derefter varelager ultimo konto 2830 krediteres med 30.000 og afstemmes med varebeholdning (Status konto under aktiver).

På denne måde er der kun et ganske lille varekøb i december, og tilsvarende lavt vareforbrug.

Er dette den rigtige måde at gøre det på?

1. januar krediteres de 30.000 kr på kontoen "Varebeholdningen konto 55100 status konto), og afstemmes på kontoen varelager primo.

Hvis man så trækker en status for januar, så er der et stor vareforbrug, da både varekøb og varelager primo fremgår som en udgift i resultatopgørelsen for januar.

Nu laver vi ikke status hver måned, men kun kvartalsvis.

Ville det være ønskeligt at gøre det hver måned?

Og hvordan skal det håndteres?
Er det "bare" at tælle lager, og så sidste dage i hver måned taste varelager ind under varelager ultimo, og så den 1. i næste måned taste det ind som varelager primo?

Kan man også bare gøre dette kvartalsvis?

Og så kun ved årsskiftet lave den kontering hvor varelager flyttes fra resultat til status.

Mange tak for jeres svar.

Hilsen

Gert

Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 13:20

Hej igen

Igen der ved om jeg er på rette spor?

Hilsen

Gert

Fra Slagelse
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 148
Fra  Swingcar.dk - Drøn sjovt legetøj til børn Skrevet kl. 13:55

Det sidste er hvert fald rigtigt. Du behøver kun at lave en statusopg. pr. 31. dec. aht. Skat.

Du skal så være obs. på at regnskabet ikke taler helt sandt året igennem pga. den manglende lageropg. Så det er op til dig hvor nøjagtigt du skal have det løbende resultat.

Den første del af det er jeg i tvivl om hvad du mener. Men 31. dec. skal 'varelager ultimo' konteres. (Vi taler om differencen fra sidste år, dvs. minus det der står på 55100 i forvejen.) +lager på kredit og -lager på debet. Det modkonteres på 55100.

Hvis dit varelager er større 31. dec. end det var 1. jan. bevirker det et overskud og vs.

Jeg går ud fra at du har salg og vareindkøb højere oppe i driften, så det lagertallet 'kun' gør er at fortælle hvor meget af det du har købt stadig ligger på lager.

Mvh/Kjeld

Har du set den nye alu løbecykel fra Puky?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)