Hvordan er reglen om forplejning hvis jeg som firmaejer (aps) holder møde hos nogen privat der hjælper med et projekt (kan bevises at det er rent arbejde og et projekt for firmaet). Firmat har købt (med firmaets dankort) en stak takeaway pizzaer til legligheden. Er det i orden? Skal det bare bogføres som enhver anden udgift eller hvordan?
det er som hoved regel klogt at køre tingene rent og ikke flytte møder fra byen til egne lokaler hvis det ikke stemmer. mere fordi - hvor går grænsen for at fifle lidt
Hvis mødet foregik i egne lokaler eller egen location (lad os sige et asfalt sjak) og jeg kan ikke afgøre om det du beskriver på nogen måde kunne høre under det - og var et indkaldt møde hvor maden indgik f.eks. i forbindelse med overarbejde og møde aktivitet, så er der fuldt fradrag for både udgiften og momsen. Hvis det var daglig bespisninger holder den jo ikke men for indkaldt møde som beskrevet var det ok
Nu lyde det jo mere som om du holdt mødet ude i byen og at det ikke er personale (som det jo kun er hvis de er på lønningslisten), og så hedder fradraget 25% i forhold til skat og kun 25% af momsen som fradrag
Til oplysning: personerne til mødet er ikke ansatte men de arbejder for firmaet (som er meget lille) i deres fritid for at hjælpe ejeren (mig) og for at få 'noget på c.v.'et. Det nærmeste de kommer er vel ulønnet praktik. Der er tale om to møder indtil videre og der kommer nok en del flere (10?). Det er en kreativ process hvor der udarbejdes en reklamefilm.
Mødelokalet er ikke hos firmaet men foregår hjemme hos een af 'praktikanterne' om aftenen, så jeg vil tage det som at så må jeg fradrage 100% idet det er et indkaldt møde og det er 'overarbejde'. :-)