Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for sponsorat

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Har et spørgsmål, som jeg ikke har kunnet finde et endegyldigt svar på, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Det drejer sig om et sponsorat til en lokal sportsklub, sponsoratet indebærer at der stilles en håndfuld biler til rådighed, som skal agere som følgevogn i et cykelløb, hvor der kan forventes en del tilskuere.

Virksomheden der sponsorerer bilerne, er en bilhandler.

Der er ingen egeninteresser forbundet med sponsoratet.

Er det mulighed for at få en form for fradrag for denne "udgift"

Hvis ja hvilken og hvordan skal det angives?
Hvordan bliver beløbet opgjort og hvad med brændstof, hvis der er udgifter til det også?
Hvad med klargøring af bilerne efter de bliver leveret tilbage?

Beklager de mange spørgsmål, men håber der er nogle af jer der har mere forstand end mig på dette område.

VH Thomas
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:46

Hvis der overhovedet ikke er egeninteresse (sønnen cykler i klubben) så må det være besluttet ud fra ren markedsføring af bilhandleren og så må alle udgifter der direkte kan dokumenteres give fradrag.

Jeg tror måske andre kan byde ind med selve fradrag for "slid" på bilen - det tror jeg kan være tvivlsomt (ville ikke ane om statens takster kunne bruges Smile) men brændstof, klargøring, banners osv må være en klar markedsføringsudgift når der ikke er interesse sammenfald

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:06
Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:32

Hej igen.

Tusind tak for svarene, men er stadigvæk meget i tvivl, skal så også siges at jeg er helt ny på dette område.

For at gøre det klart, så er der ingen egeninteresser, men er udelukkende gjort i markedsføringsøjemed.

Har læst hele pdf filen, men har svært ved at finde ud af hvordan beløbet opgøres, og hvordan/hvad der kan trækkes fra præcist.

Bilerne der bliver stillet til rådighed, er jo ikke som sådan en ekstraudgift, da de faste ydelser bliver betalt uanset. Tager man så udgangspunkt i prisen det koster at leje bilerne, og kan man så trække momsen fra? Eller hvordan fungerer det?

Med hensyn til brændstof, går jeg udfra at dette også kan trækkes fra, og det samme med arbejdstimerne der bliver brugt i forbindelse med klargøring af bilerne efter de er leveret tilbage?

Hvad vil det komme til at betyde direkte i kroner og ører? Behøver ikke at komme med et præcist beløb, men bare så jeg kan få en idé om hvordan det hænger sammen.

Tusind tak for hjælpen indtil videre.

VH Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49

det der kan trækkes fra er de helt konkret udgifter - brændstof og klargøring - ikke hvad en kunde skulle betale for klargøring men firmaets nøgne omkostning til løn og evt materiale. 

Jeg tror ikke på du kan fratrække en fiktiv leje - hvis ikke selv brugen giver anden udgift for dig end hvis bilen stod hjemme i firmaet, så tror jeg ikke der er noget at trække fra - men andre kan jo byde ind.om de mener en "tabt leje" kunne fratrækkes - den ville så skulle kunne dokumenteres i alle fald, og forudsætte at alle bilerne eller var udlejet - slid på sliddele= jeg tror ikke det er let at dokumentere i sådan et sponsorat, men måske nogen har bud på hvordan?

Alle konkrete udgifter - men ikke en fortjeneste hos dig ved at trække ikke dokumenter bare omkostninger fra er mit bud

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:38

men andre kan jo byde ind.om de mener en "tabt leje" kunne fratrækkes -

Hvorfor ikke?  Det at bilerne bliver stillet til rådighed har en værdi og indgår i størrelsen af et sponsorat. SKAT bruger selv i høj grad skønselement og markedsvilkår når de skal fastlægge et beskatningsgrundlag. Det sjoveste jeg har været med til at fiksere var en medarbejder, som fik stillet hårde hvidevarer til rådighed...

En bilforhandler indgår et sponsorat om at stille 10 biler til rådighed for en sportsbegivenhed. Hvis han valgte løsningen at leje disse hos hos en anden bilforhandler ville han uden tvivl have fradrag. Den leje han betaler dækker udlejers omkostninger og profit mv. 

Hvorfor skulle bilforhandleren ikke have fradrag for brugen af sine egne biler? Alene det at bilen triller ud over rampen medfører værdiforringelse af bilen. Er det så det der skal lægges til grundlag for værdien af sponsoratet? Næ for SKAT lægger jo selv vægt på at når de fiksere en lejeværdi, at der ikke tages hensyn til afskrivninger mv men ALENE markedsværdien. Så hvorfor skulle sponsoratet så ikke have en værdi, der svarer til hvad bilerne ville have kostet arrangørerne at leje under normale markedsvilkår.

Reglerne og praksis må gælde begge veje!

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:53

lyder jo logisk med markedsbaseret leje - det er vel næppe nye biler som derved får en kantstensafskrivning man sender ud. Og hvis man så tager prisen som leje ville ha været hos en anden leverandør og trækker fra i sin virksomhed som fradragsværdi - så vil skat ikke mene der også var en reklameværdi ved at disse biler fik lov at køre i tour-de-whatever følge bilerne - bare en sidste tanke - man er jo lige ved at kunne tjene penge på at stille sin bil til rådighed hvis man kan fratrække en "markedsbil-leje" som koster meget mere end selv at køre de km - i regnskabet OG få reklame?

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis trådstarters sponsorat har en større værdi ville jeg anbefale at han søgte professionel hjælp og fik indsendt en anmodning om bindende forhåndsbesked.....

Der er jo ofte at der ikke er direkte sammenhæng mellem den faktiske udgift og den værdi som SKAT fikserer. Eksempelvis vores tidligere debat om firmacykler i dag, hvor et firma formentlig vil opnå en rabat ved at indkøbe flere cykler, mens den enkelte medarbejder kan blive beskattet af den faktiske værdi.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)