Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogen der kender Virtuemart?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet anbefalet Virtuemart af en ven fordi det kan ligge på vores egen udbyders server - det betyder ingen høje trafikafgifter og billigere webhotel.

Der er 300 at spare om måneden på at bruge dette frem for oscommerce fra goldenplanet som var mit første bud, men er der nogen af jer der kender det og kan sig lidt - pros and cons?

På forhånd tak

Mette

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 08:50
Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 09:28

Vi er for øjeblikket ved at kigge nærmere på Virtuemart som alternativ eller supplement til vores osCommerce-shops. Indtil videre ser det rigtig godt ud og med mere end 2.500 moduler og et stort community bag, er der ríg mulighed for at tilpasse det til dit behov. Systemet er et komponent til CMS-systemet Joomla!

EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 09:59

MetteSkagen:

Der er 300 at spare om måneden på at bruge dette frem for oscommerce fra goldenplanet som var mit første bud, men er der nogen af jer der kender det og kan sig lidt - pros and cons?

Oscommerce kan også fåes gratis i sin grundform, men som med så meget andet opensource så er det udarbejdet af 117 forskellige programmører, som ikke altid er lige dygtige til at tage højde for hinandens små kodesjuskerier, så de fleste systemer skal altid have en kærlig hånd og der skal ligges lidt timer i dem. Men der er ingen tvivl om at det ofte er nogle utrolig gode systemer der ligger til grund for open sourcesystermerne og de kan spare en for mange timers arbejde og ikke mindst penge.  

Så jo der er måske 300 kroner at spare i måneden, men det er værd at tænke på hvad du egentlig får hos goldenplanet i forhold til hvad du får ved et normalt webhotel hvor du installere et opensource system. Jeg kender ikke Virtuemart i dybden, men jeg kan næsten med 100% sikkerhed sige at du vil komme til at bruge nogle timer, hvis ikke en del timer på at få det tilpasset dine behov, hvorimod ved en goldenplanet løsning er meget af denne optimering mm. lavet, så her får du mere en out-of-the-box løsning.

Samtidig er det også dig selv der står for at rette fejl hvis du vælger selv at installere virtuemart, fremfor opstår der en fejl i GPs løsning så giver du et kald til deres support afdeling, og så er det dem der står for fejlrettelser.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 10:30

GP bruger jo også "bare" et open source ecommerce system som de så har modificeret og tilpasset med komponenter til deres "egen" udgave.

Fordelen ved organiserede open source cms som Joomla er netop at det ikke nødvendigvis er 117 forskellige programmører, som ikke altid er lige dygtige til at tage højde for hinandens små kodesjuskerier men derimod er der tovholdere og projektledere på de enkelte områder som står for at strømlinie udviklingen, såvel i forhold til kvalitet som ensartethed. Derudover er samtlige komponenter, moduler, plugins m.v. som regel behæftet med anbefalinger samt feedback på brug af de enkelte udvidelser.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 10:42

Ronnikc:
GP bruger jo også "bare" et open source ecommerce system som de så har modificeret og tilpasset med komponenter til deres "egen" udgave.

Ja men her er det dem der står for skud når der er noget galt, og ikke en selv, og det er jo også det man betaler en månedlig ydelse for.

Ronnikc:
derimod er der tovholdere og projektledere på de enkelte områder som står for at strømlinie udviklingen

Så godt er jeg ikke inde i deres udvikling, men hvis det forholder sig sådan er det et stort skridt i den rigtige retning.

Ronnikc:
Derudover er samtlige komponenter, moduler, plugins m.v. som regel behæftet med anbefalinger samt feedback på brug af de enkelte udvidelser.

Det er lidt samme problematik som oscommerce, selve grundkernen udvikles også af ganske få personer men alle har lov til at udvikle moduler/contributions, og det er ofte disse mange har været med indover, og lige på oscommerce området er der ikke ret meget kontrol over hvad og hvem der ligger noget op.
Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med Joomla og Virtuemart.

Men det var ikke for at få gang i den helt store open source debat, vi bruger selv meget open source og er meget glad for det, det har sine fordele men også sine ulemper.

Jeg forsøgte bare at pointere at der er en forskel i selv at begynde at lege med et opensource system og benytte sig af en leverandør der står for alt det tekniske, for min erfaring siger mig at man ofte selv skal ind og pille hist og pist hvis man vil have det til at fungerer optimalt.

Men har mette den fornødne viden og lyst til dette så er det klart en vej at gå.

Fra København Ø
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 11:19

Jeg brugte selv joomla/virtuemart og det er en meget fin extension. Men Martin har helt ret i at der skal lægges timer i at få den til at køre optimalt. Præcis som med osCommerce er den ikke perfekt men skal tilpasses. Men har man den nødvendige viden og timerne til at lægge i det, får man også en shop der fuldt ud kan spille med med de bedste løsninger på markedet.

Det største minus jeg har haft med virtuemart var, at det var temmelig bøvlet at få lavet produktvisningen på en hensigtsmæssig måde ift. søgemaskinevenlighed.

Mvh.

Mathias

Arbejder med online salg og design.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:32

I .htaccess filen ligger kildekoden til rewriteengine som er "hjernen" bag SEO friendly url's i joomla.

Der er adskillige komponenter til joomla som gør det menneskeligt at lave de søgemaskine venlige url's men ellers kan det hardcores direkte, det er ikke så svært endda.

Fra København Ø
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 12:53
Yes, problemet ligger ikke i at skabe SEF url's, problemet ligger i at integrere det i Virtuemart. Det er lidt mere bøvlet end med joomla generelt. Samtidig er det også en udfordring at inkludere virtuemarts produkter (ikke kategorier) til sitemaps ect.

Ikke dermed sagt det ikke kan lade sig gøre - det er bare mere omstændigt end det måske behøvede at være...

/Mathias

Arbejder med online salg og design.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:51

Joomla 1.5 og virtuemart 1.1 ser lovende ud i den henseende :)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)