Er man forpligtet til at opgive et estimeret overskud på sin forskudsopgørelse når man har stiftet selvstændig enkeltmandsvirksomhed eller er det tilladt at vente med at opgive sit overskud når årsopgørelsen bliver sendt ud og derigennem kan rette selvangivelsen med de korrekte værdier for det forgangne år?
Jeg ønsker ikke at starte en debat om hvor fornuftigt eller ej det er at gøre ovenstående, da jeg betragter det som en selvfølge at man skal sikre penge på virksomhedens konto så skatten rent faktisk kan betales når året er gået. Jeg er i stedet interesseret i at vide hvad Skat betragter som værende tilladt fremgangsmåde og samtidig høre hvad I andre Amino'er gør i forhold til beskatningen af overskuddet i virksomheden?
Jeg vil ikke rode mig ud det rent juridiske i dette. Men jeg mener bestemt, at du får tillagt en strafrente for den skat der ikke er betalt i det kalenderår den vedrører.
En fremgangsmåde som, så vidt jeg ved er helt lovlig (omend ikke efter lovens hensigt), er at angive dit overskud til 0, de første 9-10 måneder af året og så i oktober rette din forskudsopgørelse, da du på dette tidspunkt kan estimere dit overskud relativt præcist.
Er man forpligtet til at opgive et estimeret overskud på sin forskudsopgørelse når man har stiftet selvstændig enkeltmandsvirksomhed eller er det tilladt at vente med at opgive sit overskud når årsopgørelsen bliver sendt ud og derigennem kan rette selvangivelsen med de korrekte værdier for det forgangne år?
Ja man er forpligtet til at forskudsregistrere men jo ikke ud over det man kan forvente at vide. Du kan rette dit forskud hver måned om du har lyst frem til oktober
Gør man det ikke så passerer man jo 31/12 og det betyder strafrente på skatten som skal betales, også af den årsag, en god ide at forskudsregistrere løbende
Når skat kender ens overskud, så vil de automatisk forskudsregistrere ind, og retter man den til 0 mod bedre videne kan man få bod, men næppe år 1 hvor man bare får den almindelige strafrente for ikke at ha betalt sin skat under indtjeningsåret
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg tolker helt klart jeres svar således at det bedste vil være at forskudsregistrere med det samme, gerne så tæt på et realistisk bud på overskud 1. indtjeningsår for på den måde at slippe for strafrenter etc.
ja eller i alle fald at i starten ændre op ad et par gang under året, men alt i alt er det jo klart at det er billigst at betale skatten for 2013 under 2013 og ikke bare lave årsopgørelse som altid betyder strafrente. Skulle overskuddet så blive lidt mindre, kommer pengene jo retur - og de fleste kan bedre li en lille positiv overraskelsen når skatte biletten kommer end et dumt girokort
held og lykke med virksomheden i alle fald, først og fremmest
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER