Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af andelsbolig i ApS

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jan 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Så sagen er den at jeg har fået tilbudt en andelsbolig ganske billigt, foreningen har intet i vedtægterne vedr. fremleje eller hvem der må eje en andel.

Sagen er den at foreningen har optaget swap lån, de virker ikke alarmerende på nuværende tidspunkt, og der er taget højde for det i andelskronen, men det er jo stadig en risiko. 

Mit spørgsmål er så om jeg må købe andelen via et anparts selskab og leje den ud til mig selv i første omgang, og på længere sigt bruge den som udlejnings ejendom.

Jeg kan intet finde i vedtægter eller husorden som skulle gå imod, men jeg ved ikke om det er fordi der ligger nogle generelle regler omkring det?

Nicolai

Tilmeldt 20. May 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolai

Andelsboligforeningsloven, http://foxylex.dk/andelsboligforeningsloven/, forbyder ikke selskaber at erhverve andelslejligheder, men meget ofte er det i vedtægterne en betingelse for at blive optaget som ny andelshaver, at køberen bor i en bolig i foreningen eller samtidig med optagelsen flytter ind i en bolig i foreningen.

Derudover kan der være nogle skattemæssige grunde til ikke at købe andelsboligen via et selskab. Eksempelvis omfatter "parcelhusreglen" (reglen som gør, at de fleste boligejere ikke beskattes ved fortjeneste på salg af fast ejendom og andelsboliger) i ejendomsavancebeskatningslovens § 8, http://foxylex.dk/ejendomsavancebeskatningsloven/#stk73597, kun fysiske personer, ikke selskaber, ligesom du skal være opmærksom på reglerne om beskatning af fri bolig osv.

Det er nok bedst, at du igen checker foreningens vedtægter, og at du spørger din revisor om, hvor problematiske, han vurderer andelsforeningens lån med rente-swaps er (de er ofte, men ikke altid, noget skidt), og om han vurderer, at det skattemæssigt kan betale sig for dig, at erhverve andelen via et selskab.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)