Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbagebetaling af investering eller retten!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jul 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! :-)

Har et lille problem som jeg håber på at i derude kunne hjælpe mig med!

Min kollega har flere gang fået hjælp igennem amino – så tænkte, at det kunne være det rette sted for mit indlæg.

Mit problem er, at jeg helt tilbage i sidste Maj (2012) stødte ind på min investor.
Min investor viste stort og stærkt økonomisk interesse i mit projekt samt forretningsidé hvilket jeg jo var meget overraskede med på daværende tidspunkt.

Efter flere lange møder, forhandlingsprocessor og aftaler indgik vi en aftale imellem os – som vi anså for et skridt på vej hen mod et stort samarbejde imellem os.

Hun var en meget kløgtig person der gjorde alt for at undgå økonomisk sammenbrud, især i situationer hvor hun skulle investere osv.

Hun fik derfor tilført 15000 Kr i mit projekt. Mit job var nu, at kunne overbevise hende om,at de 15000 Kr hun investeret kunne gå hen og blive mere – såfremt jeg fik bevist dette ved at anskaffe et bestemt beløb tilbage, ville hun yderligere investere 100.000-1500.000 Kr

Det lyd som en meget fornuftig aftale for mig. Og eftersom jeg vidst, at mit projekt ville kunne klare det, havde jeg intet at frygte. Jeg var rigtig glad for aftalen og gik direkte i gang med projektet og aftalerne med de forskellige parter i forbindelse med min idé.

Jeg ville ikke handle letsindigt og færdigøre mit projekt med det samme, bare fordi jeg har fik tilført en investor ind over det. Jeg vil tværtimod gerne gøre det bedre, større en forventet og forstillet. Men eftersom tiden gik, begyndt hun nemlig at blive mere og mere utålmodig omkring det. Jeg fik flere e-mails fra hende, hvoraf hun bad om nogle opdates med projektet. Og til sidst kunne jeg mærke at det begyndt at irritere mig. Jeg sendt hende derfor ærlig e-mail om at hun måske skulle have lidt tålmodighed for jeg arbejder på det i forhåbninger om at gøre det bedre, end aftalt.

Til sidst magtede hun det simpelthen ikke og bad om sine penge tilbage. Jeg fik fortalt hende, at jeg ikke kunne bare betale til dem tilbage og da slet ikke med det samme.

Intet jeg kunne gøre, eftersom det var hendes beslutning, som jeg valgt at respektere 

Jeg bad hende om noget tid, før jeg kunne betale pengene tilbage, hvoraf jeg også skulle anskaffe dem i første omgang 

Det sagde hun ja for.

Jeg gik direkte ind på forskellige sider, såsom DBA, Ebay osv, hvoraf jeg vil sælge noget af de udstyr, jeg fik købt for de 15000 Kr som hun fik tilført til mit projekt.

Nu var jeg så blevet opmærksom på at de udstyr kun vil indbringe mig 7500 Kr tilbage pga. værdifald/brugtevare osv.

Jeg fik så sendt hende en e-mail, hvoraf jeg fik fortalt hende, at udstyret kunne vil indbringe mig 50% tilbage af det beløb hun fik tilført i mit projekt.

Det var hun stærkt utilfreds med og begyndt at skrive, at det var hun fuldstændig ligeglad med. Nu vil hun bare have sin penge med det samme.

Så stod jeg i en situation, hvor jeg tænkte ”Hvad gøre jeg?”

Jeg måtte kæmpe imod med flere e-mails, opkalds og møder med forhåbninger om at få hende til at forstå, at jeg kun kan indbringe 50% = 7500 tilbage.

I sidste ende blev det for meget og hun begyndt at have et meget uprofessionelt attitude. Jeg bestemt mig derfor for et sidste møde hvor jeg vil afslutte det hele.

Jeg sagde til hende, det var umuligt for mig at anskaffe 15000 Kr tilbage. Jeg kunne kun skaffe 7500 Kr tilbage og at, det var hendes ansvar, at projektet stoppet, for det var hendes beslutning. Og jeg vil ikke ud og arbejde for de resterende 7500 Kr (50% af de 15000) eller låne dem. For det vil simpelthen ikke give mening, at jeg skal betale penge tilbage ud af min egen lommer pga. en beslutning hun træf.

Hun sendt mig så en e-mail hvoraf hun truede med retten og retssag.

Mit spørgsmål i dette indlæg er, hvor stærkt hun stå, såfremt vi skal i retten for det her?

Det jo ikke fordi jeg ikke vil betale hende tilbage, men jeg har jo tilbudt hende hendes penge tilbage. Dog bare de 7500 Kr. at hun stoppede projektet er jo intet jeg kunne gøre ved. Jeg har prøvede at være samarbejdsvillig under hele forløbet men hun nægter det simpelthen.

Og endnu mere end ting.

De 15000 Kr fik hun overført til mig via banken.
Men der har aldrig været nogen form for dokumentationer eller kontrakter på de penge.

Hun sagde at det kunne være ligegyldigt med en lang kontrakt, når det alligevel var bare 15000 Kr – men hun ville meget gerne have en kvittering på dem.

Det gjorde jeg så, hvoraf jeg skrev hende en kvittering på nettet. Men den er ikke underskrevet eller noget.

Så endnu engang, mit spørgsmål.

Hvad gøre jeg så i den situation? Hvor stærkt står hun såfremt hun vil hive mig i retten? Skal jeg søge Jurdisk hjælp?

Hvis nogen af jer derude føler, at i kan hjælpe mig hurtigt og stærkt ville jeg sætte enormt pris på det.

Vi kunne evt. mødes over en kop café i Kbh. området og diskutere det. 

Fra Karlskrona
Tilmeldt 14. Nov 11
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 20:24

Nu har jeg ikke den vilde forstand på disse situationer, men i mine øjne er det simpelt nok:

Ingen kontrakt - ingen forpligtelser! Medmindre hun har det stående, at hun til hver en tid kan trække sig ud med varsel på X antal måneder eller lignende, så er hendes penge tabt. Det er jo derfor man laver kontrakter omkring sådanne ting og det virker i mine øjne temmelig uprofessionelt af jer begge, at I ikke har indgået en kontrakt når der er penge involveret.

Som sagt, så er det min mening og altså ikke noget du kan bruge til det helt store :-)

Held og lykke!

/Piilgard

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:49

jeg tror ikke ud fra din beskrivelse at det er muligt at gi et korrekt svar. Tal med en jurist

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:50

Dennis Piilgard Nielsen:

Nu har jeg ikke den vilde forstand på disse situationer, men i mine øjne er det simpelt nok:

Ingen kontrakt - ingen forpligtelser! 

/Piilgard

Arh den skal du nok omformulere til "ingen aftale - ingen forpligtelser". Bare fordi der ikke er en kontrakt så har man naturligvis stadig en aftale. En mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, omend den mundtlige er sværrere at bevise.

til trådstarter: i og med i ingen kontrakt har omkring hvis hun vil trække sig tilbage, så må i se på  jeres muntlige aftaler. Drøftede i nogensinde muligheden hvis hun pludselig ville trække sig tilbage hvordan det så skulle se ud? Hvis i ikke gjorde, så er den i mine øjne simpel : Du har ikke lånt pengene af hende, hun har investeret dem i en idé, som hun udfra din forklaring selv trækker stikket ud til : så kommer det sværre så : hun har investeret lidt penge i ideen : du har investeret en masse tid i ideen - så hvor meget skal i have hver? I Mine øjne vil jeg sige : Hvis du vælger at køre videre med ideen, så har din tid været din investering, og den "beholder du", og de 15.000 hun har investeret kan man som du har valgt at gøre , sælge de ting for der er blevet købt og hun får pengene. Bliver hele projektet dog lukket, vil jeg mene at man også kan argumentere for en anden fordeling af resterne i virksomheden, idet du jo har investeret en masse tid i virksomheden, og hun har investeret nogen penge, og begge disse er værdier som i har mistet, så resterne skal deles på den ene eller anden måde afhængig af timeantal mv.

MEN MEN MEN : Det er så hulens svært når i ingen aftaler havde fra starten, og derfor skal man altid skrive en kontrakt - men det er jo let at være bagklog.

Forsøg at finde et forlig med hende, og hvis det er helt umuligt, så må i lade retten afgøre det hvis du ikke har pengene eller ikke kan leve med at skulle betale hvad hun kræver.

Fra Karlskrona
Tilmeldt 14. Nov 11
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 12:25

Michel Moore:
Arh den skal du nok omformulere til "ingen aftale - ingen forpligtelser".

Det er jo bare et spørgsmål om definering :-) En aftale ér jo en kontrakt. Ellers havde en mundtlig aftale næppe været ligeså bindende som en skriftlig (kontrakt), men lad nu det ligge ;-)

Dbh

Piilgard

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)