Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må familien arbejde gratis...?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. May 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino´s

Jeg er ved at starte en lille cafe (uden varmt køkken).  Mit spørgsmål er som overskriften antyder, i hvilket omfang familie og venner må arbejde gratis for mig.

Her tænker jeg på bror/ søster/ far/ niece/ nevø. Må de f.eks passe caféen med mig i åbningstiden? 

Hvad med venner? Må venner arbejde gratis for mig?

Med overstående skal siges at der er tale om hjælp en gang imellem, ikke faste vagter! Men f.eks ved travlhed. Samtidig skal siges at både familie og venner har faste jobs eller er studerende.

På forhånd tak for alle indput!

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 13:56

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 18. Sep 12
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 14:12
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Tjenesterne må ikke have en væsentlig økonomisk værdi for modtageren...

Da du sparer en lønning, i forhold til det arbejde de måtte udføre, vil jeg umiddelbart sige nej. Det er så dejligt når lovgivning indeholder elastik i metermål.

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 14:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Frederik:

Tjenesterne må ikke have en væsentlig økonomisk værdi for modtageren...

Da du sparer en lønning, i forhold til det arbejde de måtte udføre, vil jeg umiddelbart sige nej. Det er så dejligt når lovgivning indeholder elastik i metermål.

Hvor har du det fra Frederik? Det giver da slet ikke mening. Vil det så også betyde, at hvis jeg sætter en praktikant til noget arbejde, så må jeg ikke det da jeg spare en lønning? Selvfølgelig må man få hjælp af familien/venner, sålænge inden af dem er på overførselsindkomst - så skal de have lov af deres kommune.

Derudover må de heller ikke udføre noget arbejde, som kræver at man har gennemført bestemte kurser!

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 14:38

Linket til skat er ikke relevant, det er omkring private og gælder ikke virksomheder.

Jeg tror faktisk ikke man må, men det ville være bedst at ringe til skat og høre.

Teddy 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:41

Jeg tror jeg ville nuancere det en god del. KennM linket omfatter ikke dette, men er inden for privatsfæren og her tænkes på hjælp med at gøre rent, slå græs, sætte hegn op og lignende der hvor folk bor, og ikke i en virksomhed.

Det er klart at det er godt de er i arbejde eller studerer for det ville være en katastrofe hvis de fik offentlige penge. Står i de i en forretning som en cafe kan man slet ikke bruge reglen fra privatsfæren. Her vil skat let kunne opfatte det som sort arbejde, at man får penge under disken, hvilket ikke er et ukendt fænomen på en cafe - salg og forbrug af kaffe og lignende har meget elastik i sig. Skat ville ikke tro på en ulønnet.

Jeg vil derfor helt generelt fraråde det. Studerende vil ha endnu større risiko formentlig end far og mor (som jeg altså også fraråder) hvis de f.eks. er på SU hvor de jo både kan spare skat og SU modregning ved penge under bordet

Ha ikke ulønnet personale bag disken i cafeen og absolut slet ikke alene

venligst John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)