Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har læst følgende på nettet om Dokumentation, er det rigtigt?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 15. Feb 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et enkeltmandsfirma, og har læst følgende på nettet mht. dokumentation:

"Du skal føre regnskab løbende, og du skal dokumentere dine indtægter og udgifter med bilag, dvs. fakturaer, regninger, lønsedler, kontoudtog m.v.

Bilagene skal gemmes i fem år. Det er dit ansvar, at regnskabet er i orden, men du må selvfølgelig gerne få andre til at lave det for dig."

Mit spørgsmål er om bilagene SKAL være original eller det er fint at jeg skanner dem og gemmer som fil? Man får jo mange fakturaer via e-mail i dag.

På forhånd tak...
Emma

Tilmeldt 14. May 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 19:44

Det er fint at du scanner dem og f.eks gemmer som PDF. Det har jeg i hvert fald aldrig haft problemer med. Hverken SKAT eller min revisor har klaget over den fremgangs måde. Smile

Hjælp til computer? Din IT mand er svaret

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:39

Hej Emma,

Jeg er revisor og kender til dokumentationskravene :)

Det er korrekt at det er dit ansvar at gemme alle bilag, regninger, fakturaer bon'er mm. Som udgangspunkt ved jeg at vi gerne vil se originaler, men er originalen en elektronisk fil så er det også helt fint.

Det vigtigste når der kigges bilag er at de ikke ser fabrikerede ud, dvs. hvis du giver mig en faktura i en excelfil, som du ikke kan vise at du har fået på f.eks. mail fra din kreditor, giver det ikke meget overbevisning. Men så længe at du kan påvise ægteheden af dit bilag kan det være elektronisk eller fysisk, det har ikke den store betydning.

Alt skal gemmes i 5 år.

håber svaret er brugbart.

mvh

Christine

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:28

Hej Emma

Du kan læse alle de gældende bestemmelser i dette link

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2062750&vId=206519&search=opbevaring%A4regnskab

hvor hovedreglen er:

Hovedregel

Den bogføringspligtige skal opbevare bogførings- og regnskabsmateriale på betryggende vis i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, som materialet vedrører.

Opbevaringen skal ske på en måde, som i hele opbevaringsperioden gør det muligt selvstændigt og entydigt at finde frem til bogførings- og regnskabsmaterialet.

Hvis bogførings- og regnskabsmaterialet opbevares på elektronisk medie, mikrofilm eller anden lignende måde, skal det uden bearbejdning, beregninger eller tilpasninger kunne udskrives i klarskrift. Beskrivelsen af systemer til at fremfinde og udskrive regnskabsmaterialet skal opbevares i klarskrift.

Tonny

Fra Vejle
Tilmeldt 15. Feb 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:00

Mange tak for jeres svar, allesammen...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)