Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsafregning mellem gammelt og nyt firma

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Vi er skiftet fra et almindeligt enkeltmandsfirma til ApS, og her under den travle bogføring - der er jo momsafregning på mandag, husker I nok Surprise - skal jeg have bogført en momsafregning, som vedrører det gamle firma. Hvad er jeres bedste forslag?

Venlig hilsen
Jonna

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46660
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47

skiftet - det afhænger vel af om I lukker det gamle enkeltmands og sælger aktiverne og lageret til det nye aps - eller om der er sket skattefri omdannelse - samt hvornår ha I skiftet - er det sket efter 1/4 så er første kvartal jo i alle fald rent gamle personlige virksomhed.

Da du jo ikke har tid at give af, ja så så skal du ha bogføringen up to date for første kvartal, hvilket jo er en del tid siden, så jeg ville da i alle fald se at få momsangivet korrekt mandag. Har I ikke hjælp af en revisor til "skiftet" fra personlig virksomhed til ApS? 

Jeg tror ikke jeg er med på hvad spørgsmålet er? Er det hjælp til at få kvartalet bogført, så er du nok lidt sent ude og du får ikke normalt udsættelse mig bekendt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Jan 08
Skrevet kl. 18:22

Okay, burde nok også have forklaret mig bedre. Det drejer sig om betalt moms, som tilhører det gamle firma, men først afregnet efter opførelsen af aps :-\. Jo, har revisor på, som jeg havde møde med for nogle dage siden, jeg kan bare huske, at revisoren sagde, at jeg bare skulle oprette en konto til det, da momsen ikke har noget med aps at gøre, og der er oprettet helt nyt regnskab for aps, men skal den være under resultat eller balance? Bruger i øvrigt Summa.

Mvh Jonna

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:49

Jonna:
jeg kan bare huske, at revisoren sagde, at jeg bare skulle oprette en konto til det, da momsen ikke har noget med aps at gøre, og der er oprettet helt nyt regnskab for aps, men skal den være under resultat eller balance? Bruger i øvrigt Summa.

Ikke helt let at vide hvad revisor mener - har du aldrig lavet en moms indberetning før i summa for den gamle personlige virksomhed?

Drejer det sig om selve momsangivelsen og betalingen af moms, så foregår det alt sammen i status kun - som moms generelt jo.

Jeg ved ikke om dette link om MOMS OG NULSTILLING AF MOMS kan hjælpe dig - ellers hør revisoren hvad han ville ha dig til

vh

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Jan 08
Skrevet kl. 10:00

Jeg kan desværre bare ikke vente til i morgen, når revisoren er på arbejde igen.

Altså, det er betalt momsafregning, hvor betalingen skulle have været bogført i det gamle firmas regnskab, men det lukkede i oktober 2012, og regningen er betalt i januar 2013. Nu er der et nyt firmanavn og nyt regnskab, men det har ikke noget med dette firmas regnskab at gøre som sådan, så har revisoren forslået, at jeg bare opretter en konto til den gamle momsafregning. Hvis jeg opretter en konto under KORTFRISTET GÆLD som fx "Afregnet moms gammelt firma", vil det være OK?

Mvh Jonna

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:05

Jonna:
Altså, det er betalt momsafregning, hvor betalingen skulle have været bogført i det gamle firmas regnskab, men det lukkede i oktober 2012, og regningen er betalt i januar 2013. Nu er der et nyt firmanavn og nyt regnskab, men det har ikke noget med dette firmas regnskab at gøre som sådan, så har revisoren forslået, at jeg bare opretter en konto til den gamle momsafregning. Hvis jeg opretter en konto under KORTFRISTET GÆLD som fx "Afregnet moms gammelt firma", vil det være OK?

Jeg forstår slet ikke din revisor eller der er noget galt i spørgsmålet. Det er en regning du HAR betalt - pengene UD og borte i Januar. Den er for dit gamle firma om må ha været moms for 3. kvartal 2012. 

Med mindre der er tale om skattefri virksomhedsomdannelse, så har det ikke det mindste med dit nye ApS at gøre som jo er en selvstændig juridisk enhed.

Dit problem er, hvis jeg forstår det mindste, at beløbet nu hæves på det nye firmas konto, men hvorfor gør det det, hvis det som du skriver intet har med det nye firma at gøre?

Det burde bare lægges som et bilag til forståelse af det gamle firmas regnskab, det er jo ikke noget der påvirker overskuddet på nogen som helst måde, og da det gamle var en personlig virksomhed, ja så kan du bare betale regningen af egen lomme - momsen påvirker jo hverken overskud eller skat. Jeg fatter ikke hvad den skal ind og forvirre den nye bankkonto, og den har jo intet med det nye ApS at gøre

Har du betalt via det nye ApS bankkonto - så ville jeg umiddelbart bogføre ved at sætte pengene ind der privat - da det hører til din gamle personlige private virksomhed

Du må ikke bare tage den ind i dit ApS - vent til mandag når den som du skriver er betalt - og tal med revisor

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)