Jeg har brug for nogle ideer til en bonus ordning.
Jeg har flere forskellige produkter som jeg sælger.
Bla. Kurser og firmaaftaler omkring akutkrisehjælp til medarbejdere.
Jeg vil gerne tilbyde vores sælgere en form for bonus, men syntes samtidig at hele afdelingen er med til at bidrage til salget, selv om det ikke er vores sekretær som lukker salget, har hun også bidraget til afdelingen.
Salget er opsøgende og produkterne varierer i pris fra eks. En kursusplads til 3.000,- til en akutordning på abonnement til 5.000,- pr. måned.
Bonusser har typisk en kortvarig effekt, hvor imod provisioner er en evig gulerod, hvis de er sammensat rigtigt.
Del det op så sekretæren får en bonus ved x kr i db, sælgeren får samme bonus + en provision.
Det er vigtigt at sælgernes provision ikke kommer i store hak (f.eks. budgetmål), da mange så typisk går i stå, når de har nået deres personlige/fortventede mål. Lav i stedet 5% indtil x db, 10% fra x db. Provisionen bør være større end bonussen for sælgere.
Offentlige salgstal mellem sælgere, med præmier har også en vis effekt. Især for de bedst sælgende. Og er en konkurrenceparameter for nye sælgere/elever.
Dejligt udgangspunkt at du ønsker at påskønne gode medarbejdere. Jeg er af den mening at du bør tilskynde og motivere dine sælgere med bonus ordninger men ikke dit administrative personale.
Det administrative personale kan få en del af "kagen" hvis/når du har haft et godt år og regnskabet er tilfredsstillende. jeg ved ikke om man kunne forestille sig at du kommer til at lægge unødigt pres på dine sælgere såfremt at sekretæren og øvriges bonus ordninger er direkte relateret til dine sælgers performance. Jeg er med på at dette indirekte er tilfældet også ved en årsbonus baseret på dit regnskabs-resultat, men ikke så direkte at sekretæren kan følge sin bonus hver gang en sælger kommer hjem fra "marken" og spørger hvordan gik det!. Adskil de to ting, sørg for at motivere dine sælgere direkte via deres målbare performance og øvrigt personale via andre mål. Andre mål der oftest er svært målbare men sådant er det nu en gang for personale af administrativt karakter. I vil alle nyde godt at sælgernes tilskyndelse til at sælge i form god økonomi (alt andet lige) og sikkerhed i ansættelsen.
Håber det gav mening / inspiration ellers blot god vind herfra :-).
Jeg synes denne er interessant :-) Den har jeg selv indarbejdet i nogle projekter, da den enkelte medarbejder i højere grad blev motiveret af den feedback og værdsættelse, som der blev udvist, end den bonus som måtte følge.