Jeg har en butik i et butikscenter hvor vi selvfølgelig har en centerforening.
I slutningen af 2012 blev der hold markedsføringsgeneralforsamling for 2013 og her blev der bl.a. stemt om antallet af tvungne annonceringer i den lokale avis.
Tidligere har vi haft minimum 7 annonceringer per år og dette var nogle medlemmer utilfredse med, da de følte det var for mange.
Det blev lavet en afstemning og der blev vedtaget at vi skulle gå ned på maks 5 annonceringer per år.
Når jeg så tre uger efter, får et godkendt referat tilsendt (godkendt af dirigent og advokat ....) ser jeg at dette så ikke er vedtaget.
Det står at bestyrelsen i 2013 vil tage op til OVERVEJELSE om der skal være færre tvungne annonceringer per år.
Jeg gører bestyrelsen opmærksom på fejlen og de henviser så til det godkendte referat (som jo er fejlagtigt!).
Jeg kontakter så dirigent og advokaten(som er den samme person) for at gøre opmærksom på fejlen. En uge efter får jeg en mail fra hendes sekretær at advokaten vil besvare mit spørgsmål snarest muligt. det er nu gået halvanden måned og til trods for at jeg flere gange har kontaktet dem, har jeg ikke kommet i kontakt med advokaten eller fået noget svar på mit spørgsmål...
Hvad gør jeg???
Mvh. Mig...
En sag som denne illustrerer dirigents og referents ansvar.
Anfægtelse af en ulovlig generalforsamlingsbeslutning sker som udgangspunkt ved at anlægge en retssag mod foreningen, hvor de sagsøgende medlemmer beder retten om at dømme foreningen til at anerkende, at en beslutning er ugyldig.
Der kan dog stå noget andet i vedtægterne. Fx kan der være foreskrevet en pligt til at udtømme interne procedurer, før man skrider til konfliktløsning ved eksterne myndigheder som domstolene. Der kan stå, at tvister skal afgøres ved voldgift, og hvis der gør det på en gyldig måde, skal en eventuel sag køre ved en privat voldgiftsret.
En mere praktisk løsning vil være at indkalde til extraordinær generalforsamling med henblik på, at generalforsamlingen i sin egenskab af foreningens øverste myndighed vedtager at anerkende, at beslutningen er ugyldig.
I samme åndedrag kan man så samtidigt vedtage det, som man nu måtte ønske at vedtage, fx a de her obligatoriske annonceringer i lokalsprøjten sættes ned til 5 årlige med virkning fra 1. januar 2013.
I forbindelse med en ny generalforsamling er det meget vigtigt at være opmærksom på, at hvervene som digirent og referent er meget vigtige hverv.
Hvis farcen med urigtige referater ikke skal gentage sig, er det en meget god idé at møde med villige og kvalificerede kandidater til de to hverv og insistere på kampvalg, hvis der også er kandidater, som man ikke foretrækker.
Trådstarter kan anbefales en tur på biblioteket og kigge lidt i Ole Hasselbalc: Foreningsret. Der er svar på mange praktiske spørgsmål, som kan opstår før og især under en generalforsamling. Det er en bog på ca. 600 sider, som der ikke er grund til at læse fra ende til anden af andre grunde end at det er en spændende bog om et interessant emne. Den fungerer imidlertid udmærket som opslagsværk.
Bibliotekerne har også tyndere bøger, som er mere overskuelige at tygge sig igennem.
Mvh.
Jurarådgiver Ulrik Guldbæk