Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordning påvirker personfradrag

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Haderslev
Tilmeldt 23. Apr 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe mig med at finde et svar på.

Jeg har en mindre udlejningsvirksomhed (udvidet selvangivelse), der kører efter virksomhedsordningens regelsæt. Da virksomheden skaber et overskud, betaler jeg en løbende aconto-skat, som bliver betalt ved, at mit personfradrag bliver reduceret. Kan det passe, at det er Skats måde at indkræve løbende skat af det overskud (skøn), som jeg skal betale i slutningen af året? Hvis ja, så var jeg bare af den opfattelse, at det var muligt/meningen at holde min ”virksomhedsøkonomi” adskilt fra min private?

Jeg håber, I kan hjælpe - og på forhånd tak

Vh. Danny

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 13:20

Hvis jeg var dig, så ville jeg ændre din forskudsopgørelse mht. virksomhedsindtægt til 0 kr, og så frivilligt indbetale i slutningen af året ud fra hvad du skønner at du kommer til at tjene.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Haderslev
Tilmeldt 23. Apr 13
Skrevet kl. 20:50

Hej Tobias,

Tak for dit svar. Hvis jeg gør som du siger, vil det så ikke betyde, at jeg ikke kan få rentefradrag for de lån, der er i ejendommene?

Vh. Danny

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 21:10

pas, men jeg kunne ikke se hvorfor...

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57

virksomhedsordningen vil ofte kræve revisor hjælp - men i alle fald, hvad er forskellen - om du betaler acontoskatten lønbende under året, eller holder overskud hemmeligt og først betaler i slutningen  - eller først efter du har selvangivet?

Jo - du holder penge de måneder længere hvis du ellers får ændret forskud i slutningen af året - men skat vil undre sig, hvis de baserer forskud på tidligere år, og man skal jo faktisk betale kildeskat + rentetabet er jo til at overse. Venter du i stedet og opgiver intet til forskud og bare selvangiver, så får du rente/strafrente og hvad er gevinsten i det.

Med andre ord, jeg tror ikke helt jeg forstår betydningen af, om du skatter "til tiden" eller kan trække den lidt, og kan det betyde, at du også skal vente med fradrag, forstår jeg slet ikke problemet, men  tag en revisor, for VSO og ting som løbende rentefradrag og andet, skal du tage hjælp til ud over Amino

vh

Fra Haderslev
Tilmeldt 23. Apr 13
Skrevet kl. 23:31

Hej Cookie - tak for dit svar.

Min tidligere revisor plejede at selvangive et skøn af det overskud, som han mente, virksomheden ville skabe i det pågældende år. Jeg er naturligvis interesseret i, at Skat har en ide om, hvad virksomheden genererer af overskud/underskud. Mit problem er dog, at det jf. virksomhedsordningens manifest er et krav, at man holder sin privat- og virksomhedsøkonomi adskilt. Dette betyder for mig, i praksis, at den konto, der er tilknyttet virksomheden skaber overskud, mens jeg betaler Skat af det overskud via min privatøkonomi, hvilket presser mit budget. Så mit egentlige spørgsmål er, om ikke det er muligt, at selvangive et forventet overskud i virksomheden uden at skatten løbende bliver trukket, men i stedet betales samlet i slutningen af året el. lign?  

Vh. Danny 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:44

Jeg ved det faktisk ikke, men selv i VSO er der jo tale om, at forskudsskatten er din personlige skat. Jeg tror ikke lige jeg forstår presset, for det bliver vel bare noget møj hvis du skal af med hele i slutiningen af året - pengene er jo de samme, men du kan jo ændre forskud som tidligere foreslået og så opgive 0 i overskud og ændre den i Oktober til xxxx kr og så skatte der - men er det ikke værre at blive taget for alle pengene der?

Jeg må dog erkende, at jeg ikke ved om acontoskatten trækkes ved nedsat fradrag (som eller al anden skat i personlig virksomhed) eller som 2 gange under året. Selv et selskab (ApS) skal betale aconto skat i princippet og får jo også strafrente hvis det udskydes)

Jeg mangler derfor nok at forstå hvorfor det er så vigtigt at vente med at betale - om du skal sætte pengene til side privat eller aflevere dem - med ca 0 i rente, kan jeg ikke se den store vits i?

Du skriver også - din tidligere revisor - Måske skulle du stadigt ha en sådan når du kører VSO ville mit råd nok være - Du har ret i den adskilte økonomi, men VSO aconto skatten er jo din personlige i alle fald?

Betaler du topskat eller har du andre vigtige grunde til at bruge VSO - for ellers skal du måske slet ikke gøre det.

vh

Fra Haderslev
Tilmeldt 23. Apr 13
Skrevet kl. 11:52

Jeg kan sagtens se din pointe, og ja, i sidste ende vil det alligevel være de samme penge, der betales. Jeg havde bare forstået det således, at det ville være virksomhedens tilknyttede konto, der i sidste ende ville ende med at betale overskuddet - da det er aktiviteten på denne, der skaber det. Men det er jo altid muligt at hæve de penge i virksomheden, som den har kostet den private økonomi i løbet af året - men en personlig udbetaling - på trods af VSO - ligger vel på omkring de 37 %, hvorfor idéen med at spare op i virksomheden med en løbende 25 % skat, bortfalder? Den overordnede grund til, at jeg gerne vil vente med at betale skat, er, at jeg ser min privatøkonomi og virksomhedsøkonomi som to seperate forretninger, det er dog ved at gå op for mig, at dette ikke er helt uden komplikationer.

Du snakker om strafrente ved for sen betaling. Betragter Skat det som "forsinket betaling", hvis man venter med at melde et forventet overskud til senere på året (eksempelvis oktober) eller hvis man venter helt indtil årsopgørelsen, når det præcise beløb kendes? Her tænker jeg ikke kun på VSO, men også KAO og hvis man kører efter personlig beskatning. Dette bringer mig til dit sidste spørgsmål. Jeg antager, du mener, om der betales topskat i virksomheden? Jeg betaler ikke topskat, og jeg er også begyndt at overveje om VSO overhovedet er den rigtige ordning for mig at anvende pt.

Endnu gang tak for dit svar,

Vh.

Danny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07

Nej du betaler ikke 37% (eller vel 44% inkl. AM bidrag) - det er kun 25% det vil koste at betale skatten - ikke personlig indkomst af det - går ud fra du bare kan betale fra virksomhedens bankkonto - men hør en revisor

Nej hvis man venter til oktober får man ikke strafrente bare man betale inden for året, men så skal man jo bare gemme pengene. Når skal så kender tallene, så helt som med alm. indkomst kommer du til at betale det som aconto betalinger, det skal i princip selv ApS og A/S ' er gøre, men du kan vente til Oktober 

Hvis du ikke betaler topskat og ikke har SU som du skal ha indtægten i ly for - og ikke har andet specielt, så tror jeg slet ikke VSO er noget at bruge, så ville jeg betale skatten efterhånden som den kommer, for ellers har du en dag så meget stående, at du skal af med topskat for at få det ud, så generelt skal man jo hæve det man kan uden at ryge i topskat.

Uden VSO kan du også generelt klare dig fint uden revisor type hjælp, med VSO vil jeg til en hver tid anbefale du betaler lidt for at få hjælp hos din revisor

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:45

Hvis du ikke betaler topskat og ikke har SU som du skal ha indtægten i ly for - og ikke har andet specielt, så tror jeg slet ikke VSO er noget at bruge, så ville jeg betale skatten efterhånden som den kommer, for ellers har du en dag så meget stående, at du skal af med topskat for at få det ud, så generelt skal man jo hæve det man kan uden at ryge i topskat.

Alligevel var det nu interessant at en pensionsrådgiver i går på TV i et konkret tilfælde anbefalede en mindre erhversdrivende en pensionsordning bestående af en alderspension og så opsparing i VSO, som den mest optimale løsning for den påpågældende.

Jeg er generelt enig med dig i at det bør overvejes nøje inden man vælger VSO - ligesom udtræden i mange tilfælde kræver planlægning.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)