Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udtrædelse af I/S

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Min businesspartner og jeg ønsker at ophøre vores samarbejde (I/S)

forstået på den måde at hun udtræder af virksomheden kvit og frit og jeg fortsætter den, som en enkeltmandsvirksomhed.

Hvordan gør vi dette præcist?

Jeg ved at vi skal ændre virksomheden inde på virk.dk, men når nu vind og vejr (læs pengene) ikke skal deles lige, hvad skal vi så ellers oplyse til skat??

Håber I forstår hvad jeg mener :-)

Tak.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Teknisk set ændrer I ikke virksomheden. Interessentskabet ophører, og den enefortsættende interessent må registrere sin nye enkeltmandsvirksomhed.

SKAT skal have de oplysninger, som de har brug for, for at vurdere, om den vederlagsfrie udtræden har skattemæssige virkninger for den tilbageblevne interessent.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:
SKAT skal have de oplysninger, som de har brug for, for at vurdere, om den vederlagsfrie udtræden har skattemæssige virkninger for den tilbageblevne interessent.
Skal de ikke blot lave afslutningsregnskab - og lade den der forsætter skulle skatte af resultatet for 2013 hidtil (går ud fra 2012 kan være afsluttet skattemæssigt) eller hvordan rent praktisk?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:
SKAT skal have de oplysninger, som de har brug for, for at vurdere, om den vederlagsfrie udtræden har skattemæssige virkninger for den tilbageblevne interessent.

Skal de ikke blot lave afslutningsregnskab - og lade den der forsætter skulle skatte af resultatet for 2013 hidtil (går ud fra 2012 kan være afsluttet skattemæssigt) eller hvordan rent praktisk?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:
SKAT skal have de oplysninger, som de har brug for, for at vurdere, om den vederlagsfrie udtræden har skattemæssige virkninger for den tilbageblevne interessent.
Skal de ikke blot lave afslutningsregnskab - og lade den der forsætter skulle skatte af resultatet for 2013 hidtil (går ud fra 2012 kan være afsluttet skattemæssigt) eller hvordan rent praktisk?

vh

Hvis I/S-anparten har en værdi, udgør det et skattemæssigt spørgsmål i forhold til den værdi, som enefortsættende interesent opnår ved at succedere i det, der nu ikke længere er et I/S.

I forhold til "køber" vil SKAT se sådan på det, at køber har købt en I/S-andel for billigt. Det skal beskattes.

SKAT vil i forhold til "sælger" se sådan på det, at der er / burde have været sket et salg. Uuanset om I/S-anparten er solgt eller foræret væk, vil SKAT godt kunne tænke sig at beskatte burde-salgssummen.

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er enig I at SKAT kan være interesseret i værdiansættelsen, men mig bekendt skal der ikke indberettes noget til SKAT ved udtræden, men blot laves en almindelig opgørene skatteregnskab for den som udtræder. Og så indgår evt. Korrektion af værdiansættelsen i den almindelige ligning.

Jeg er enig i at den fortsættende skal registreres som enkeltmandsvirksomhed og i/s ophører. Desværre betyder det at den fortsættende får nyt cvr nr. Der skal naturligvis laves en skriftlig aftale på Overdragelsen hvori værdiansættelsen af aktiver/gældsforpligtelser indgår i ( og i dette tilfælde bliver netto nul).

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt.

Goodwillen skal på en eller anden måde blive beskattet :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan lukker man det i praksis. Bliver hele resultatet indtil nu for 2013 så bare ført over på den der forsætter i nyt personligt CVR - og hvad hvis der ikke er afleveret noget skattemæssigt for 2012 endnu - så skal det vel afsluttes skattemæssigt først.

Jeg er helt med på den med goodwill, men har ikke rigtigt forstået hvad med selve det skattemæssige resultat frem til lukning/overgang til enkeltmansvirksomhed - skal der gøres noget der - eller kører det videre i enkeltmandsCVR bare der er afregnet for goodwill?

Har intet kendskab til ændring af I/S med udtræden og forsættelse i enkeltmandsvirksomhed, men ville godt bare forstå det lidt?

tak

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:

Hvordan lukker man det i praksis. Bliver hele resultatet indtil nu for 2013 så bare ført over på den der forsætter i nyt personligt CVR - og hvad hvis der ikke er afleveret noget skattemæssigt for 2012 endnu - så skal det vel afsluttes skattemæssigt først.

Jeg er helt med på den med goodwill, men har ikke rigtigt forstået hvad med selve det skattemæssige resultat frem til lukning/overgang til enkeltmansvirksomhed - skal der gøres noget der - eller kører det videre i enkeltmandsCVR bare der er afregnet for goodwill?

Har intet kendskab til ændring af I/S med udtræden og forsættelse i enkeltmandsvirksomhed, men ville godt bare forstå det lidt?

tak

vh John

Hej John

Ophør af et I/S kan ske når som helst, når interessenterne beslutter dette. Afmeldelse sker akkurat som for enkeltmandsvirksomheder på eks. www.virk.dk og/eller www.webreg.dk.

I forbindelse med afslutningen udarbejdes det afsluttende regnskab for I/S og der fordeles til de enkelte interessenter. Hvis eks. der er 2 interessenter, for overskuelighedens skyld, hvor interessent A ønsker at fortsætte virksomheden og interessent B ønsker at udtræde helt, så vil der kunne ske følgende:

Interessent A fortsætter med sin oprindelige andel af I/S i en enkeltmandsvirksomhed, d.v.s. de oprindelige 50% uden ændringer. Hvis interessent A i denne forbindelse vælger at overtage/købe interessent B's andel, så sker det følgelig til den pris og fordeling som de 2 interessenter kan blive enige om, herunder evt. en værdi af goodwill m.v. samt betalingsbetingelser og måske endda finansieringsform m.v..

Interessent A's enkeltmandsvirksomhed består herefter af de oprindelige 50% af det oprindelige I/S og 50% af den købesum, som interessent A betalt interessent B for de resterende 50% af I/S'et.

Interessent B skal følgelig selvangive sin andel af overskud m.v. fra det oprindelige I/S samt eventuelle skattemæssige avancer på eks. driftsmidler m.v., hvilket følgelig sker efter det aktuelle indkomstårs udløb.

M.h.t. SKAT's eventuelle tilsidesættelse af sådanne aftaler, så er dette sjældent, idet der her er 2 parter med modstridende interesser, idet interessent A ønsker så lav en købesum som muligt, og interessent B følgelig ønsker så høj en købesum som muligt. 

Håber dette giver lidt afklaring.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Håber dette giver lidt afklaring.
forklarer ikke bare lidt men som altid fra dig - TAK (lyder også ret selvfølgeligt, at skat næppe bruger tid på at fange snyd med goodwill da der er modstridende interesser - men jo vist kan de)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)