Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dødsfald + urimelig boligforening Hjælp!

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan skrive her...?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

SteenB:
Og jeg kan godt forstå at de blev tøsefornærmede over slet ikke at få en opsigelse. Det gør ikke deres arbejde lettere, mht at få igangsat istandsættelse, så boligen kan blive udlejet igen. Det gør at den kommer til at stå tom i længere tid. Det er reelt tabte penge for dem. Det er bare ikke god stil, hvis man er ligeglad med den slags hensyn.

Jeg oplever, at især et boligselskab i lokalområdet - kort efter dødsfaldet - prøver  at få pårørende til at skrive under på en opsigelse hvor de samtidig skriver under på at betale husleje i tre måneder. Altså en ganske almindelig opsigelse.

Og det sker selv om de har fået (meget hurtig) oplysning om dødsfaldet. De skriver ingen steder at det drejer sig om et dødsfald/-bo spørger ikke efter en skifteretsattest el.l.

Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sådan et brev er ikke “en almindelig opsigelse”, men skal (sandsynligvis) snarere ses som et “forlig”. Vel at mærke et forlig, hvor boligselskabet som udgangspunkt ikke ville få andet end det tilbageholdte indskud.

Jeg tror desværre det er lovligt. Man kan så stille spørgsmålstegn ved det etiske i at tørre en regning af på folk, der som udgangspunkt slet ikke er forpligtet til at betale noget som helst.

Hvis jeg fik fingrene i sådan et brev, ville jeg nok prøve at sende det en tur forbi forbrugerombudsmanden.

Tilmeldt 28. Aug 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Min far døende til leje hos en privat udlejer med lejekontrakt hentet Danmarks lejerforeninger.
Hans udlejer forsøger nu at rette krav for istandsættelse mm trods jeg under en måned har afleveret nøgler til hende. Er det mig der skal hæfte for dette? Der er indbetalt depositum og forudbetalt leje. Er jeg ikke kun forpligtet til at tømme lejligheden og så har jeg ikke flere udgifter? Kan hun gøre krav i boet (hvis der er sådan er)
Det skal siges han har boet i lejligheden i 13 år.
Hans udlever er berygtet i hele byen (ikke for det gode)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis der er noget der skal sættes i stand kan udlejer gøre krav i boet - helt som hvis din far levede. Du skal ikke betale noget - men er der penge i boet - så kan udlejer få derfra. Du må overveje om du går ret ved måske at have sagt ja til selv at stå for skiftet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kbeck :

Et par uddybende spørgsmål. Har du modtaget en skifteretsattest? Hvillken skifteform angiver den? Eller spurgt på en anden måde: Efterlod din far nævneværdige værdier?

Hvis de samlede værdier er under "bagatelgrænsen", så vil skifteformen sandsynligvis være et "boudlæg". Så vil den der påtager sig ansvaret for at håndtere din fars dødsfald (åbenbart dig?) skulle stå for at tømme boligen, afmelde den hos udlejer, og stå for begravelsesomkostningerne. OGSÅ selv om begravelsesomkostningerne eventuelt måtte overstige det din far har efterladt. Men det er så også det. Du kan personligt ikke hænge på noget, og udlejer kan kun inddrage hvad der måtte være betalt i forudbetalt leje. Alle øvrige omkostninger må hun selv dække, da lejer er afgået ved døden.

Såfremt der faktisk er nogle værdier, så skal boet opgøres og der skal lyses proklama. Det er en mulighed for folk eller firmaer med et tilgodehavende at kunne rette henvendelse med deres respektive tilgodehavender. Og deres tilgodehavende skal dækkes med værdierne fra boet. Det er stadig ikke dig der skal dække omkostningerne, men som den der står for boet, er det dit ansvar at få omsat værdierne i boet - eventuelt sælge afdødes bil osv - og så betale folk deres tilgodehavende. Hvis der er penge til overs bliver det til arv. Hvis pengene ikke rækker, får de kun delvist dækket deres tilgodehavende. Hvordan det præcist skal fordeles bliver jeg svar skyldig på.

Men humlen for dig er, at jeg mener det aldrig kan være dig personligt der hæfter for udgifterne. Uanset skifteform. Du kan højst være den der forvalter boets værdier. Er der ingen værdier, kan udlejer ikke få noget. Færdig.

Tilmeldt 28. Aug 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej SteenB,

Egentlig efterlod han ikke noget. Dog aftalte vi 3 uger før han døde, at hans bil skulle sælges og pengene skulle deles mellem min bror og jeg. Det har vi gjort. Salget gik igennem 8 dage før han døde. Salget skete med henblik på, at han aldrig ville komme hjem og bo alene igen da han ikke kunne klare sig, og dermed heller ikke kunne køre bil - den blev ikke solgt for at skjule noget i boet.

Vi har fået skifteretsattest med bodlæg, og nu er jeg så indkaldt til mød i skifteretten da hans udlejer mener vi har solgt bilen og boet derfor ikke er uden værdier. Hun vil have kr. 7.000f for at få fjernet noget storskrald ikke tog med. Det har jeg forklaret skifteretten, at jeg ser som et fuldstændigt ublu beløb, så kunne jeg lige så godt have fået et firma til at tømme boet.
Hun har nu sendt en fraflytningsrapport hvor hun har skrevet beløb for istandsættelse ind.

Jeg har da skifteretten opgjorde der ingen værdier naturligvis ikke indrykket proklama - og det var der heller ikke nogle der oplyste mig at man skulle gøre.

Lige nu venter jeg naturligvis skifteretten skriver tilbage, og skal jeg bede udlejer sende hendes fraflytningsopgørelse til skifteretten? Hun er berygtet i hele byen som en man skal holde sig fra.
Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Reelt er bilen vel en arvegenstand...? Jeg ved godt at man i levende live kan forære et vis beløb væk om året, uden at det skal arvebeskattes (64.300 kr. pr. barn), men jeg ved ikke hvilke beløb vi arbejder med her. Jeg er heller ikke sikker på den rette procedure for overdragelse af den slags gaver, og om I bare kan tage selv, hvis jeres far ikke selv var i stand til at sige til eller fra.

Hvad solgte I bilen for? Hvis bilens værdi ville få boets værdi til at gå over bagatelgrænsen, kan det være hun har en sag. Især hvis bilens værdi tilmed er så stor, at beløbene burde have været belagt med arveafgift. Det kunne eksempelvis være tilfældet, hvis der var tale om en større Mercedes, som I solgte for 250.000 kroner.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kbeck:
Jeg har da skifteretten opgjorde der ingen værdier naturligvis ikke indrykket proklama - og det var der heller ikke nogle der oplyste mig at man skulle gøre.

Lige nu venter jeg naturligvis skifteretten skriver tilbage, og skal jeg bede udlejer sende hendes fraflytningsopgørelse til skifteretten? Hun er berygtet i hele byen som en man skal holde sig fra.

Nej, er der ingen midler, skal der ikke indrykkes proklama. Og ellers ville skifteretten have stillet krav om det og været behjælpelige med at indrykke.

Ja, jeg ville bede hende om at henvende sig til skifteretten. Og så må de jo tage stilling til om sagen skal tages om igen pga. den bil. Kommer boets værdier op på over 44.000 (efter at alle begravelsesudgifter er betalt) hvis bilens værdi regnes ind i?

Tilmeldt 11. Apr 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kbeck : “den blev ikke solgt for at skjule noget i boet”

Men blev salgsbeløbet oplyst til skifteretten? Hvis ikke kan det være sagen skal gå om. Bringer det boets værdier over bagatelgrænsen, skal boet opgøres og der skal lyses proklama. Og så kan idlejer såvel som andre med beløb tilgode rette henvendelse med deres tilgodehavender. Og så mener jeg der skal der betales som var din far stadig i live. Det er jo hans gæld og hans værdier. Og det er kun rimeligt at folk med et tilgodehavende får det dækket. I må ikke løbe med arven foran næsen for de folk din far skylder penge.

Side 2 ud af 3 (29 indlæg)