Hej Aminoer,
Fik for ca. 4-5 måneder siden en idé, som jeg har har gået og tænkt meget over. Havde hele tiden tænkt at denne ide "variant" ikke var set før, det er en ide, hvor man tænker - det MÅ findes og man ved med garanti det er hver mandseje, da en tidligere variant, som har været her i mere end 20 år er at finde at næsten alle hjem.
Havde gået og tygget on/off på ideen i nogle måneder og en dag jeg sad på mit arbejde (en weekend) og gjorde lidt alvor ud af ideen, og tænkte jeg vil prøve og tegne et groft oplæg på den og tage kontakt til nogen der kunne hjælpe mig videre med ideen. Min kollega kom tilfædigvis forbi og han var enig I at det var en rigtig god ide og han anbefalede at tage kontakt til Patrade i Århus. Det endte med jeg tog kontakt til Patrade A/S i Århus, for at vende ideen med dem og de havde lidt samme tanke som mig - det MÅ findes. Vi snakkede om ideen og mulighederne for at udvikle den, så vi ligesom fik en ny variant uden at krænke et eventuelt patent på den tidligere variant.
Efter mødet med Patrade var jeg blevet meget klogere på hvad et patent var, hvad man skulle være OBS på, hvad der koster penge og hvor det vil være bedst at placere mine penge hos dem i den spæde start. Vi blev enige om at jeg selv skulle søge patentdatabaser igennem for lignende patenter, selv skrive alt tekst omkring varianter, udformning, funktion etc. og derved spare nogle konsulentpenge. De fortalte mig at de nok skulle bruge omkring 4 timer (1600,- eksl. moms/pr time) på at skrive lovkravene i og 3000,- på patentansøgningen - altså små 10000,-.
Tænkte allerede der, at det var mange penge for et stykke papir.
Efter mødet kørte jeg hjem i min bil og kunne for alvor mærke at jeg nu havde fået blod på tanden for at finde ud af mere omkring hvor jeg får blæst ild i min ide. Ringede til min kollega og fortalte og mødet og han var ligeså tændt som mig. Efter en dialog valgte jeg at tage ham med i projektet, da hans stærke side er salg og han har solgt lignede produkter i hhv. Danmark og Tyskland. Det er samtidig en person jeg har stor tillid til og så brænder han ligeså meget for tingene, som jeg selv gør.
Vi fik lagt en plan, jeg gik på tegnebrættet og gik i gang med at udvikle en 3D model af vores idé version 1. Efter rigtig mange timers tegnen, kom funktionen og designet til mig. Vi lavede en grov præsentation med de forskellige modul opbyggede funktioner den nu har. For at holde liv i ideen blev vi enige om at booke et møde med Innovationpark Horsens 2 uger frem og inden for de 2 uger skulle vi hver især have udført flere opgaver, som skulle udføres inden vi havde et møde med Innovationpark. Det var en måde at presse os selv på og holde gejsten oppe.
Det gjorde at vores møde med Innovationpark Horsens var meget positivt og de sagde det samme som os - det MÅ findes. De fortalte at der var rigtig god mulighed for at vi kunne få Vækstpakke 1 (20000,-), og lagde op til at vi skulle have et møde nr. 2, men at vi samtidig skulle prøve og vende ideen med et firma der hedder Artlinco i Horsens. De er en virksomhed, der kan være totaltentrepanør på et komplet udviklingsprojekt - produktstrategi, markedføring, produktudvikling, branding etc.
Vi har nu været til møde med Artlinco i dag, og det har været intet mindre end fantastisk! De var meget positive over for vores ideoplæg og var også sikker på der var muligheder for at udvikle ideen til noget stort. Vores idé har fra en enkelt produktlinje skiftet vejbane til en helt produktserie på små 3 timers møde. Mødet har vendt op og ned på hvor vi troede vi var på vej til lige pludselig at ramme en helt anden målgruppe en hvad vi havde regnet med. Det er virkelig fedt og vi har så meget gejst nu MEN... Nu kommer det med økonomien.
Vi er der hvor projektet efterhånden begynder at få kant og vi begynder at vide, hvor det bevæger sig hen af og ved der snart skal spyttes nogle penge i det for at vi kan komme videre.
Der skal laves:
- Produktstrategi
- Opdateret businesscase
- Ide- og konceptudvikling
- Ideerne konstrueres
- Markedsintroduktion
Det kommer groft til at koste omkring 150000-200000,- for at vi har de først modeller i hånden. Det er mange penge, hvor vi vil kæmpe med næb og kløer for at få pengene rejst. Vi vil søge om at få vækstpakke 2 og 3, men det er stadig ikke nok. Derfor skriver jeg herinde. Er der andre steder man kan søge om vækstpakker og lignede?
Ønsker ikke at bruge crowdfunding sites og organisationer, da det kræver man fremlægger ideen offentligt og det er på ingen måde sikker at man får pengene ind, men der stor sandsynlighed for at ideen bliver kopieret.
Hvis der på nogen måder er nogen der kan hjælpe med links, telefonnumre, mail adresser eller selvfølgelig penge er i meget velkommen til at kontakte mig via min profil her. Er også meget åbent overfor at få en dialog omkring ide fra virkelighed og de udfordringer/fordele der nu kan være.
Undskyld den lange historie, men syntes ligesom den hørte med, så folk ligesom kan forstå hele processen fra at gå fra ide til rent faktisk at føre den ud i livet.