Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er jeg berettiget til kørselsgodgørelse?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Oct 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino-venner!

Sidste år åbnede jeg webshoppen www.trendmeup.dk, hvor jeg sælger diverse mode-accessories til mænd og kvinder, piger og drenge. Mit spørgsmål til jer lyder således;

Når jeg modtager flere ordrer til eksempelvis Fredericia (jeg bor i Middelfart), vælger jeg at køre over og levere dem i min private bil (ca. 50 km. i alt). Herved sparer jeg fragten, og kunden får ordren samme dag som det er bestilt. Især i weekenderne sætter kunderne stor pris på denne ekstra service. 

Jeg kører som sagt i min private hvidpladebil. Er jeg her berretiget til kørselsgodtgørelse eller anden form for godtgørelse? og hvordan fungerer det i så fald?

På forhånd mange tak for jeres svar og fortsat god dag til jer alle!

Med venlig hilsen,

Patrick Jensen

Tilmeldt 26. Mar 13
Indlæg ialt: 114
Fra  http://coolwatch.dk Skrevet kl. 14:20

Hejsa, som udgangspunkt er du beregtiget til kørselsgodtgørelse når du anvender din private bil erhvervsmæssigt, hvilket der er tale om her. Derfor skulle det ikke være noget problem. Man ville - som du også gør - skulle sandsynliggøre, at levering har fundet sted og dette understøttes af flere ordrer i samme område. Det ville se mærkeligt ud hvis du udbetalte kr. 350 i km-godtgørelse men kunne sende varerne for 25 kr. Herudover kan der være tale om enkelttilfælde hvor en kunde er godt utilfreds og du vælger at yde en ekstra indsats, hvilket er fuldt legitimt. Man kan godt ringe til sit lokale skattecenter og præsentere problemstillingen, så har man helt ro i maven.

God dag.

Interim løsninger og økonomisk sparring - http://okonomiplus.dk/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:15

og så skal du naturligvis føre kørebog med km tal start og slut og kørt under turen - sted fra og til og kundens navn - som jo så tilmed kan vises i faktura uden fragt på fra samme dato - den bør være god nok så.

vh

Tilmeldt 9. Oct 12
Skrevet kl. 15:54

Hej i 2,

Stor tak til jer begge for hjælpen! :)

Føre kørebog - den er noteret. Når du skriver 'faktura uden fragt', så er det fordi jeg ikke må 'tjene fragten', samtidig med at jeg får kørselsgodtgørelse? Får man desuden godtgørelse for hele kørslen, eller er der noget med at de første eksempelvis 24 km. står for egen regning, eller gælder det kun ved kørselspenge (som er noget helt andet - det er jeg godt klar over) :) Men princippet?

Nu spørger jeg fordi jeg ikke ved bedre, men hvordan får man godtgørelsen udbetalt? og indberretes det fra gang til gang, eller samlet for en given periode?

På forhånd tak for svar.

Mvh, Patrick

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38

du må godt tage penge i fragt - og det bliver jo så en indtægt for dig - som du skatter af -

her fra dette link kan du læse hvordan du rent praktisk gør

Kørselsgodtgørelse til selvstændige

Udskriv

Som selvstændig vil man skattefrit kunne modtage et beløb svarende til standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse eller alternativt trække udgifterne til erhvervsmæssig transport fra med standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse.

Personligt ejet virksomhed

a. Virksomhedsskatteordningen anvendes ikke

Hvis Virksomhedsskatteordningen ikke anvendes, kan der ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse, men udgifterne til erhvervsmæssig transport vil kunne trækkes fra med standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse i den personlige indkomst.1)

b. Virksomhedsskatteordningen anvendes

Hvis bilen indgår i virksomheden, kan der ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse til den skattepligtige.2)

Hvis bilen ikke indgår i virksomheden, kan den skattepligtige skattefrit få refunderet sine udgifter svarende til standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse.3)

Virksomheden drives i selskabsform

Der vil kunne udbetales sædvanlig skattefri kørselsgodtgørelse, idet man i forhold til selskabet betragtes som lønmodtager.

Satserne for skattefri kørselsgodtgørelse

Har du tålmodighed kan du også se mit eget forsøg på at samle diverse regler om kørselsgodtgørelse og befordringsfradrag her i dette linkhttp://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

Dobbelt check dog gerne så længe det er så nytBig Smile

vh

Tilmeldt 9. Oct 12
Skrevet kl. 14:49

Fik aldrig skrevet tak :) Du har været til stor hjælp..

God dag!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)