Hej Christina
Jeg vil gerne byde ind med min mening om fx sweetdeals og andre deales som du burde overveje.
Altså først, Hvem er kunderne som handler igennem sweetdeals og lign:
Stort set alle som benytter sig af deals er folk som er dem som jager at få et produkt eller en ydelse til næsten ingen ting.
En anden ting er vigtig som er vigtig, hvor mange af de kunder køber et af dine produkter til 50 procent igennem en deal, bliver så en fast kunde efter? eller går kunden ud og finder den næste som sælger sine produkter til 50 procent næste gang de skal handle børnelegetøj.
Mine erfaringer med deals er fra frisør/kosmetolog branchen, hvor de næsten giver behandlingerne væk til ingen penge.
Problemer er så at de får pludseligt fx 200 bookinger hvor de ikke tjener noget på disse deals men i stedet fylder dagene helt ud så så de faste kunder som giver overskud ikke har mulighed for at få en tid.
Men det store problem er så, nu er de 200 personer blevet klippet, og nu skal de klippes igen på et tidspunkt, går de ind på deals og finder en ny til ingen penge hos en anden salon, eller går de ned til "dig" og betaler fuld pris?
Selvfølgelig falder er et par af som bliver faste kunder men resten går videre til den næste deal.
Så lige tilbage i dit tilfælge, Hvis laver en deal og får 200 pakke ordre på en dag, du tjener ikke rigtigt noget på de her ordre men:
- Kan du pakke dem alle alene?
- er du nød til at hyre en ungarbejder til at komme og pakke på livet løs sammen med dig og igen "tjene" endnu mindre på de deals som du i forvejen ikke rigtigt tjener noget på fordi nu skal du også betale mere løn til ungarbejderen.
- Kan du sikre at du ikke træder dine faste kunder over tæerne og gør dem sure og mister dem over at du måske ikke kan holde din normale hurtige leverings tid/ eller at du bliver boomet ned på telefonen og emails så de faste kunder ikke kan komme igennem.
Tilbage til hvad er så deals gode til for en forretning? To ting:
- Skaffe nye kunder, hvilket er utroligt svært da du skal yde en så fantastisk service og oplevelse så at en "nærig" kunde siger wow og får lyst til at betale fuld pris hos dig efter (hvis du kan lave en wow effekt så go for it, men må sige jeg ikke har set ret mange af dem)
- Hvis du nu har en fast medarbejder som står og klør sig i nakken flere timer i hverdag så kan deals være med til at give en lille indtjening du som kan bruge til at betale de timers løn medarbejderen står og kigger og ikke omsætter, i stedet for at selv at skulle betale fra din lomme.
- - Tip til overstående:
Dette koncept kan selvfølgelige også bruges hvis du fx ved at sidste år skete der ikke noget i påsken så sæt da en deals op i denne påske for at betale lager manden sin timeløn også virkelig arbejde hårdt og bruge den ekstra tid i har i påsken på et give disse nye deals kunder den wow effekt også kan det i sidste ende blive faste kunder, så kan det gå hen og blive en rigtig win win situation.
- - - Eksta tip til forrige tip
På deals kan du ofte sætte et max antal på, så hvis du ved i kan håndtere nu siger vi 300 ordre om ugen, men i regner med at påske ugen bliver til 200 ordre, jamen så lav da en deals på fx 50 stk som kun kan bestilles i den uge, så har i de 50 deals ordres med en ekstra lille indtjening til at dække mere af løn udgifterne, PLUS i har 50 ordres tid i til at give kunderne en wow effekt, fx. ring dem op og hør om alt er i orden og de har modtaget pakken og alt er som det skal være, skal noget byttes (ofte hvis nogen skal byttes så har de allerede taget fat i jer inden) også ønsk dem go påske.
^ sådan en service vil være med til at skifte dem om til at blive en fast kunde.
Du kan evt. spørger dine venner og bekendte om:
- Har de nogen sinde brugt en deals?
- Hvordan var oplevelsen, endte det med at de efterfølgende købte igen fra sammen sted men denne gang til fuld pris?
- - Hvis nej, hvorfor ikke, hvad skulle der til at for at de gerne ville blive fast kunde?
Herefter hør ind til dit område,
- Har du nogen siden brugt en deals på at købe børnelegetøj?
- Hvordan var oplevelsen, endte det med at de efterfølgende købte igen fra sammen sted men denne gang til fuld pris?
- - Hvis nej, hvorfor ikke, hvad skulle der til at for at de gerne ville blive fast kunde?
Anyways, håber ikke jeg har kedet dig ihjel med denne roman, og du kan bruge det.
Det er selvfølge min oplevelse af deals verden, og hvis der er andre som har oplevet andet vil jeg meget gerne høre om det.