Jeg modtager i øjeblikket SU og beløbet forbliver uændret i 2013, så her er tallet overført til det nye skattekort, under rubrik 306.
Jeg går fra at være lønmodtager til selvstændig og derfor er der ingen lønindtægt (Eller har jeg misforstået noget?). Her er rubrik 10 blot ført ind med et 0.
Overskudet af virksomheden er anført i rubrik 201.
MEN når jeg viser konsekvenserne af de skrevne værdier, får jeg pludselig et månedsfradrag på 1/3 af førhen! Hertil skal det nævnes at lønindkomsten og overskud i virksomhed næsten er lig hinanden.
Er der en kyndig, der kan give en hjælpende hånd til at få indberettet rigtigt?
Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.
Jep da. Du var tidligere lønmodtager og der betalte din arbejdsgiver jo skat ind for dig. Nu er du selvstændig og har angivet nogenlunde samme beløb som du tidligere havde i løn - nu som overskud. Der får skat jo ikke pengene ind som de gjorde fra din løn tidligere så nu nedsættes dit fradrag helt enkelt, hvorved skatten betales via f.eks din SU - og du vil så ha betalt al skat af din virksomhed, hvis den rammer det du har forskudsangivet
Har man anden indtægt, så kommer skatten fra virksomhed ved nedsat fradrag - rammer fradrag 0 så kommer der B-skatte opkrævninger til dig
venligst
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Forstår jeg dig ret, så vil jeg løbende skulle betale skatten igennem min indtægt som lige nu er SU - hvadenten jeg rammer mit forventede overskud eller ej?
Er det muligt at betale skatten, når en given ordre rent faktisk er kørt igennem og pengene tjent fremfor at splitte skatten ligeligt op over hele året?
Hjemmeside, webshop, vedligeholdelse og support - Toftec sikrer en høj kvalitet på dine webopgaver.
Du skal i princippet forskudsregistrere men du kan sagtens vente til du ved mere om hvad du kommer til at tjene. Ha virksomhed i 3 mdr - lav forskud med overskud i rubrik 211 - kør 3 mdr mere - ændre i 211 til hvad du nu tror det bliver - og igen 3 mdr senere - eller lige så tit du vil, og du kan beregne hver gang for at se konsekvens inden du godkender - sidste gang i Oktober hvor du skal prøve at ramme helår for at få betalt skatten korrekt til tiden uden "straf" rente
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men hvis der løbende ændres i forskudsopgørelsen, vil det jo så også have indflydelse på månedsfradraget for de øvrige måneder på året og ikke kun de efterfølgende 3, som der reelt set arbejdes ud fra. Så her vil skatten vel snarere blive ganske misvisende.
Hvis jeg forstår dig ret, så er det ikke muligt at betale skatten løbende og efterhånden som virksomheden får et større overskud, som det gøres ved "almindelig lønmodtager"? Eksempelvis hvor overskudet indberettes månedligt og der herefter betales skat af dette. Dette ville være at foretrække, så jeg rent faktisk er sikker på en stabil indkomst ét sted fra (SU), fremfor næsten at skære denne helt væk.
Nej fradraget ændres kun fremad når du laver nyt forskud - og dermed så beskattes man jo kun fremover af det man tror bliver overskuddet. Du kan jo lade være med at lave forskud de første måneder så du har overblik eller vente til slut af året, men så rammes du jo af skat for hele virksomhedsåret i de sidste måneder bare - frit valg
Hvis du frygter for din SU måske tilmed rammes, så kan du køre det i virksomhedsordningen og nøjes med 25% virksomhedsskat hvis ikke du høver noget som helst. vh
Frygten er ikke så meget at SU'en bliver skåret væk, fordi jeg tjener for meget - men nærmere at skatten betales af SU'en, hvorved det kan om muligt kan blive problematisk at have et stort nok rådighedsbeløb pr. måned, såfremt omsætningen ikke er stor nok den pågældende måned. :-)
jep og så er løsningen som nævnt at vente med at skrive et overskud i forskud til du har mere overblik - så har du fuld SU til da - i princip kan du vente til ult oktober hvis ikke du vil ha det fordelt
vh
Har netop snakket med SKAT og de har bekræftet hvad du har sagt, som er eneste mulighed. Medarbejderen sagde blot at jeg skulle komme med et skøn på overskudet. Om jeg så valgte at sætte indberette overskudet, velvidende at det er for lavt til at begynde med og så senere regulere det - var der ikke nogen hindring for. Dette skulle dog blot ikke ske for ofte.