Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til I/S

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 12. Apr 11
Indlæg ialt: 49
Fra  Greenberg & Son Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino'er

Jeg er lige nu ved at starte virksomhed med en god bekendt, som ikke har penge. Men kan bidrage med rigtigt meget andet, så det bliver mig der skal sørge for pengene.

Mit spørgsmål til jer er så, kan jeg f.eks. låne 50.000 til det nystartede I/S, som det så er tanken at virksomheden betaler tilbage, efterhånden som der kommer penge ind i virksomheden.

Kan jeg gøre dette, uden at jeg bliver beskattet af de tilbagebetalinger som der skal ske i fremtiden?

På forhånd tak for hjælpen og rigtig god påske :o)

//henrik

Greenberg & Son udfører kundeundersøgelser på små håndholdte terminaler.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det korte svar er JA - du/I bliver beskattet af overskuddet i et I/S og hvad i hæver eller skyder ind har intet med skat at gøre. Du fører f.eks de 50.000 kr ind, og det bogføres i status - mellemregning i kredit som udestående til Henrik D - og debet i den nye bankonto pengene går ind på

Se til at lave en fuld partner aftale, I/S ender ofte i skænderi, så aftalt alt på skrift - hvem SKAL hvad, hvem MÅ hvad - hæve osv og en masse andet inkl. hvordan lukker I ned hvis den ene vil ud.

Husk der er personlig solidatisk hæftelsekreditorer kan kræve alt fra dig, og du skal så selv ud og kræve det ind fra din makker

Jeg synes du skulle tale med en revisor eller adokvat og overveje at skyde 80.000 i et ApS - Der kan du lave et gældsbrev til din nye makker så han låner de 40.000 og I skyder lige meget ind og ejer 50/50 hvis det er formålet. Det kan godt være et par tusinde kroner værd at tage et godt råd fra advokat/revisor her - så kan I undgå den personlige solidariske hæftelse og hæfter kun hver i sær ud fra hvad I evt aftaler med bank og andre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Klitmøller
Tilmeldt 27. Oct 12
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er helt enig med John. Jeg har netop staaet i en lignende situation, og loesningen blev at lave et holdingselskab med et ApS under sig og saa udstede et laanebrev til den anden part paa det beloeb han manglede. Saa nu er ApS'et ejet 50/50 og der er lavet et laanebrev hvor der er sikkerhed i anparterne i ApS'et samt indskrevet en tvangsfuldbyrdelseklausul.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)