Jeg har tidligere opdateret min webshop fra 1.4 til 1.5, hvilket medførte at alt bare var noget rod. Det endte med at jeg måtte oprette alle mine varer på ny, for at få det til at virke i 1.5
Nu har jeg flere gange fået mails om at Prestashop kan opdateres til f.eks. 1.5.3
Fordelen ved opdateringer er jo at fejl bliver rettet og der bliver tilført nye funktioner.
Jeg går ud fra at der ikke er de store ændringer i coren, i forhold til 1.4 til 1.5 opdateringen, men jeg er stadig nervøs for at den splitter det hele ad. Jeg har lavet nogle små ændringer i coren (tror jeg) så derfor er jeg lidt tøvende med at trykke opdater.
Der er stor forskel fra 1.4 til 1.5, men 1.5.x til 1.5.3 er mindre opdateringer/ændringer. Jeg vil dog anbefale dig at oprette en midlertidig url, så du kan teste opdateringen uden det går ud over din webshops drift.
På de fleste webhoteller kan man oprette subdomæner og beskytte dem med password, så de ikke bliver indekseret af google.
Det havde jeg også overvejet. Og har også prøvet at lave en testshop baseret på den fungerende. Men det er bare aldrig lykkedes mig, da den altid driller med databasen og billederne. Men jeg må nok bare stramme mig an, og få det til at spille :)
Når du har kopieret din backup ind på en midlertidig url, skal du rette config/settings.inc.php med de midlertidige databaseoplysninger. Herefter kan du tilgå backenden og rette url'en. Backenden kommer med en fejlmeddelse om url fejl, så det er let at finde.
Når du har kopieret din backup ind på en midlertidig url, skal du rette config/settings.inc.php med de midlertidige databaseoplysninger. Herefter kan du tilgå backenden og rette url'en. Backenden kommer med en fejlmeddelse om url fejl, så det er let at finde.
Hvis jeg kopiere min shop til et subdomæne så skal jeg også have kopieret databasen og henvist settings.inc.php til den rigtige (test)database. Right?
Så burde jeg kunne køre test uden at påvirke den fungerende shop?
Hvis jeg kopiere min shop til et subdomæne så skal jeg også have kopieret databasen og henvist settings.inc.php til den rigtige (test)database. Right?
Så burde jeg kunne køre test uden at påvirke den fungerende shop?
Ja, men der er en url-indstilling i backenden der skal rettes.
Og du skal forresten også rette url i .htaccess. Ellers virker billeder m.m. ikke.
Hvis du ikke kan få det til at virke, så ring eller skriv til mig i morgen mellem 9-16, så sætter jeg en test op til dig på en af mine servere. Det tager kun et øjeblik.