Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Destillationsapparat

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Det vil aldrig økonomisk kunne betale sig at bruge destillation til fremstilling af saltfrit vand, da der kræver en masse energi i form af strøm / kølevand.

Det kommer vel lidt an på hvad "en masse energi" præcis betyder. Man behøver i øvrigt ikke kølevand for at destillere mindre mængder.

Man tager en 10 liters plastspand og fylder med vand.

Denne sættes ind i en 30 liters plastspand.

Et varmelegeme til akvarie føres igennem låget på 30 liters spanden og ned i 10 liters spanden og temperaturen sættes til 45-50 grader.

Det hele sættes et køligt sted og en gang i døgnet kan man aftage destilleret materiale.

Der skal nok laves to af disse opstillinger for at kunne lave 3 liter i døgnet, men strømforbruget er max 100 watt løbende, hvilket er 2,4 kilowatt i døgnet (forbehold tages for at det hedder kilowatt-timer eller noget andet, jeg er ikke elektriker) hvilken jeg ikke betegner som "en masse energi". Med den opstilling kommer det til at koste ca en 5´er i døgnet, og det er billigt at starte op.

Med lidt fejlmargin og forbehold for jeg kun har prøvet det med anden væske, så læg måske 50% oveni energiforbruget.

Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 12:08

Thomas Frost:
temperaturen sættes til 45-50 grader
hvad pokker destillere du der har et kogepunkt p 45 - 50 grader bare af ren nysgerighed ...når jeg leger med destilering ligger jeg lige under 80 grader :-)  

men on topic køb et osmose anlæg og skal du ha silicat filter er det ionbytte filter hvis vi absolut skal blive tekniske du finder det ikke billiger i dk end hos http://www.rent-postevand.dk/ 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 12:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jonas33:
Thomas Frost:
temperaturen sættes til 45-50 grader
hvad pokker destillere du der har et kogepunkt p 45 - 50 grader bare af ren nysgerighed ...når jeg leger med destilering ligger jeg lige under 80 grader :-)  

Nok det samme som dig. Man behøver jo ikke opvarme en væske til dets kogepunkt for at det fordamper. Ved lavere temperatur går det en hel del langsommere, men man bruger mindre energi og jeg synes personligt det er meget nemmere, da det bare står, uden man behøver gøre noget som helst.

Det du måske hentyder til, kan man med min metode aftappe ca 1 liter i døgnet med 50 %, og det er mere en rigeligt. Jeg behøver ikke hurtigere destillation end det. Derudover behøver man kun en enkelt destillation for at opnå 50 % (for den første liter)

Det er dog ikke noget jeg gør mere, men noget jeg legede med dengang min kollega og jeg boede 1100 km oppe i Sverige :-)

Fra esbjerg
Tilmeldt 27. Feb 11
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 13:03

man kan ihvertfald få noget maskineri til at lave destilleret vand

vh anni

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)