Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

tilbagebetaling af indskud i virksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 18. Dec 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg tror mit spørgsmål er bedst stillet ved at forklare vores nuværende situation:

Vi er 2 mand som har startet et I/S

Vi har hver især indskudt penge i virksomheden (15.000 hver) ved, bogstavelig talt bare at overføre til en konto oprettet i virksomhedens CVR nummer. Disse penge har vi tjent fra andre normale jobs og har således betalt skat af dem gennem løn.

Nu har vi overskud i virksomheden til at tilbagebetale nogle af disse penge, men tæller det så som en tilbagebetaling af udlånet eller er det en lønudbetaling? Har svært ved at se logikken i at skulle betale skat endnu en gang for pengene. I bund og grund svarer det jo til at overføre 15.000 og tilbage føre dem igen. Det er jo ikke en løn-udbetaling af den grund, vel??

Og hvordan gøres det regnskabsmæssigt, hvis man kan?

Venlig hilsen
Viktor

Skal du have lavet et anlæg til festival eller lign. begivenheder? www.canopysound.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:51

man har overhovedet ikke noget der hedder løn i en personlig virksomhed som et I/S - alt der har med indskud og hævninger sker via status og påvirker slet ikke resultatet og dermed slet ikke skatten. Jeg ved ikke om DETTE LINK OM SKAT kan hjælpe på forståelse, men ellers vil jeg nok råde til at tage en økonomi man med til at råde lidt, for man må slet ikke være i tvivl om det med indskud og løn, uden at vi andre også skal blive nervøse for, at der også er meget andet i kan få rodet rundt - og så er det dårlige penge at spare - penge på en økonomi mand der bruger en time med jeg + husk IS kontrakt mellem jer også til at regulere alt I gør - ellers går det skævt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 23:00

Viktor Poulsen:

Nu har vi overskud i virksomheden til at tilbagebetale nogle af disse penge, men tæller det så som en tilbagebetaling af udlånet eller er det en lønudbetaling? Har svært ved at se logikken i at skulle betale skat endnu en gang for pengene. I bund og grund svarer det jo til at overføre 15.000 og tilbage føre dem igen. Det er jo ikke en løn-udbetaling af den grund, vel??

der er ikke noge der heder løn i et i/s.

Hvad angår skat er det ligesom at drive en personlig virksomhed. Man betaler skat af overskudet altså indtægter-udgifter= overskud.

De 30.000 kr. (15.000 kr. hver) indgår altså ikke i virksomhedens overskud.

Regnskabsmeæssigt bogføres det som privat hævet.

Hvis i bruger virksomhedsordningen, er der andre regler.

I/S læs her. Dette link

Virksomhedsordningen læs her. Dette link

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)