Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Routeren dræner it-hastigheden

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Er der nogen, der kan give mig et råd om trådløst netværk? Jeg købte forleden en "Belkin wireless G Router" hos Fona med den hensigt også at kunne komme på nettet med min bærbare. I butikken lovede de, at den rigeligt ville dække mine behov, og at jeg kun ville få problemer, hvis jeg begyndte at downloade fx. meget store billedfiler.
Men ak og ve! Skidtet nedsætter hastigheden på såvel den stationære som den bærbare i en grad, så man ikke engang kan åbne fx. Ekstrabladets eller DR hjemmesider, og computeren "fryser" ustandseligt.  

Er der noget som helst, jeg kan gøre? Vi har en forholdsvis hurtig ADSL-forbindelse, der ydermere bliver optimeret her sidst på måneden til 8 MB - vil det ændre noget, eller må jeg vende retur til Fona og tale med store bogstaver?

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 12:06
Der er flere ting der kan spille ind, men først og fremmest handler det om at kontrollere at systemet kan kommunikere ordentligt.

Hvordan er signalstyrken? Hvis signalet er svagt vil routeren nedsætte hastigheden for at mindske mængden af fejl, det kan måske være det der sker.

Har du en trådløs telefon (altså ikke en mobil), så prøv at afmontere den; den kan nemlig være årsag til ''støj''. Hvis det er den der er synderen kan det som regel klares ved at skifte kanal, men prøv lige at pille fra og se om det hjælper.

Tilmeldt 22. May 07
Skrevet kl. 13:47
Signalet er normalt helt fint, men jeg har nu pillet routeren fra, og hastigheden på den stationære er atter i top. Der er heller ingen trådløse telefoner der kan forstyrre, så det er lidt mystisk...?

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Skrevet kl. 15:06
Er begge maskiner koblet på via det trådløse?

Det kunne være interessant at vide om det kun er den trådløse kommunikation der fejler eller det er al trafik igennem routeren. Det tyder nemlig på nogle helt andre problemer så...

Desuden vil en rimelig ny trådløs router kunne kommunikere med hastigheder op til 54mBit/s (teoretisk), så om dit internets hastighed er 4 eller 8 mBit er i den sammenhæng ligegyldigt. Den skal i hvert fald ikke nedsætte hastigheden!
(en hurtig tanke: du har vel ikke være koblet på via en bluetooth-firbindelse på din telefon i stedet? Altså sådan at der overhovedet ikke har været noget trafik igennem routeren og maskinen derfor automatisk har ringet op via din mobil?)

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 16:47
Bare lige en tanke helt uden for nummer :)

En virusscanner kontra en firewall der modarbejder hinanden ?

Mvh.

Tilmeldt 31. Mar 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 19:05
Hvilken kryptering bruger du ?

Kører både den bærbare og stationære trådløst ?

Er det kun browservinduet der fryser eller hele computeren ?

Jeg har før oplevede at billige routeren blev meget langsomme når krypteringen sattes til (wep eller wka).

Dog ikke så langsomt at en side som eb.dk vil loade langsomt.

Tilmeldt 22. May 07
Skrevet kl. 18:50
Hmmmm... nu begynder det at blive svært for en it-mongol som mig! Kryptering??? Jeg tror ikke, der er noget der krypterer her.

Altså routeren går ind mellem forbindelsen og den stationære computer, men det er kun den bærbare, der kører trådløst.

Det er kun browseren, der fryser, der kan fx. sagtens arbejdes i et worddokument.

Der burde ikke være nogen virusprogrammer, der modarbejder hinanden - og der skulle ifgl. forhandleren kunne køre 15 trådløse forbindelser på routeren samtidig.

- Og nej... der er ingen telefoner indblandet i opkoblingen.

- Og så i øvrigt... tak fordi i gider :-)

Tilmeldt 31. Mar 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 16:35

Hvis ikke du krypterer hvad gør du så for at andre ikke kkan logge på dit trådløse netværk ? 

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 18:51

Suslassen:

Hmmmm... nu begynder det at blive svært for en it-mongol som mig! Kryptering??? Jeg tror ikke, der er noget der krypterer her.
Som en anden lige har skrevet, så er det bare en rigtig dårlig idé at bruge trådløst netværk uden kryptering. Helt nede på jorden testen er om du skal indtaste en nøgle/kode på din computerfør der bliver adgang til nettet. Hvis ikke, har naboer og forbipasserende adgang til at anvende dit netværk som de lyster og det kan desuden være en sikkerhedsrisiko for din egen maskine.
Kig i din manual omkring dette. Der burde være en straight forward løsning.

Du siger det går langsomt og IE nærmest fryser. Som andre har påpeget så burde det ikke gå langsomt...
Mit spørgsmål er derfor om du stadig har (langsom) trådløs internetadgang selvom du slukker for din router?  Sagt med andre ord , så er spørgsmålet om du anvender en nabos ukrypterede netværk hvilket skyldes den dårlige forbindelse? :-)  

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Skrevet kl. 21:30

Jeg spørger lige igen: Har du problemer på begge maskiner eller kun på den bærbare?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)