Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EU moms, hvordan fungerer det?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Kalundborg
Tilmeldt 21. Feb 11
Indlæg ialt: 5
Fra  SKH & Horses Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Gad vide om der er nogen der har fuldstændig styr på det med EU moms.

Efter hvad jeg har fået af vide, skal der betales moms 25 % af varekøb i eu. Men når man laver momsrefusion f.eks. ved køb i Sverige, får man kun refusion af deres moms. De har forskellige satser på visse vare/ydelser. Når man laver momsrefusion, skal den moms så også angives i den danske moms indberetning? Eller kun via momsrefusion.

Ser frem til jeres indput;)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:06

Hvis du importerer fra Sverige, så skal din leverandør som udgangspunkt udstede en faktura uden moms.

Jeg er med på, at de forskellige satser i Sverige. Du taler så om momsrefusion. Er det fordi du har søgt om momsrefusion for nogle ydelser hvor du er blevet faktureret med moms?

Eller taler du bare mere generelt og spørger hvordan du skal indrette EUmoms?

Stig

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:13

Eh . momsrefusion mig bekendt er noget man kan bede om hvis man har betalt moms I Sverige - ikke noget der overhovedet er i spil hvis du som virksomhed køber varer fra sverige

Så er der ikke moms på regningen når du giver dem dit CVR nummer og du skal indberette erhvervelsesmoms som du udregner som 25% af købsprisen under din salgsmoms og du indberetter helt samme 25% under købsmoms - Det koster dig intet - det er rent statistik

Momsrefusion er noget der bruges hvis du har været i Sverige som virksomhed - på og købt ting direkte i Sverige - Der kan man få refunderet momsen, da det svenske selskab ikke må sælge uden moms til dig - når du ikke kan påvise det føres ud af Sverige. 

Så jeg TROR ud fra det du forklarer, at svaret ud fra det er noget du har fået leveret fra Sverige til Danmark er  - 0 momsrefusion og indberet erhvervelsesmoms som intet koster

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Apr 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:08

Hej John

Kan du henvise mig til et sted, hvor jeg kan finde en opdateret liste over, hvilke ting der kan søges momsrefusion på i de forskellige lande? Jeg er ved at skrive en opgave og synes ikke rigtig der er overensstemmelse i det jeg har fundet.

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14

Mig bekendt kan et firma søge momsrefusion for al moms det har betalt inden for EU - forudsat det kan påvise at det er et momsregistreret firma og er blevet pålagt EU moms - ex for udgifter under rejse eller køb direkte i et andet EU land. Jeg kendder i alle fald ikke en liste over ting - og mener det er alt - men check videre

vh

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 12:15

Mummi trolden:
Kan du henvise mig til et sted, hvor jeg kan finde en opdateret liste over, hvilke ting der kan søges momsrefusion på i de forskellige lande? Jeg er ved at skrive en opgave og synes ikke rigtig der er overensstemmelse i det jeg har fundet.

Der er ikke nogen "liste" over ting du kan søge en moms refusion på. Du kan få en moms refusion på de ting som tages med ud af landet. Det er dog normalt ikke noget man som firma skal søge om, da du fra starten af ikke betaler moms i et andet eu land, hvis du handler som firma. 

Tilmeldt 7. Apr 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:40

Det er lige præcis udgifter under rejser jeg mener. Jeg har forstået det sådan at man f.eks. kan søge momsen refunderet på hotelophold i Tyskland, men ikke i f.eks. Italien. Altså at det ikke er alle landene der refundere momsen på de helt samme ting og sådan en liste ville hjælpe mig gevaldigt.

Jeg leder videre:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:33

OK-  fint - og finder du en liste så læg den op

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 154
Skrevet kl. 22:17

Hej Mummi trolden

Prøv at gå ind på SKATs hjemmeside og søg på 'momsrefusion', her finder du bl.a. nogle eksempler på køb, hvor der kan søges om at få tilbagebetalt momsen.

Muligheden for at søge udenlandsk moms tilbagebetalt ligger i et EU direktiv, hvor der også er en liste af koder (mener at koderne er angivet eller også er den enkelte ydelse sikkert), der dækker over køb af fx hotelydelser, bespisning, leje af bil mv. Så jo, der findes en liste.

I en tidligere tråd har jeg faktisk linket dette direktiv til Cookie :-)

Selve momsrefuson beror faktisk på, om det enkelte land giver lokale virksomheder mulighed for at løft momsen på en given ydelse. Fx kan tyske virksomheder løfte momsen på hotelovernatning, ergo kan danske virksomheder også søge om at få den tyske moms tilbagebetalt via momsrefusion.

Køb af varer og ydelser B2B skal ikke momses, da momspligten overgå til køber. Er leverandøren i tvivl om køberen er en registreret virksomhed eller køber ikke har angivet sit cvr. nummer til leverandøren, skal leverandøren pålægge moms.

Håber, det kan bruges og go' søndag aften :-)

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07

LeonN:
Selve momsrefuson beror faktisk på, om det enkelte land giver lokale virksomheder mulighed for at løft momsen på en given ydelse. Fx kan tyske virksomheder løfte momsen på hotelovernatning, ergo kan danske virksomheder også søge om at få den tyske moms tilbagebetalt via momsrefusion.
ja tænkte nok det måtte være noget sådan - sikke et rod med dansk 25 og 50% moms på en del ydelser for udlandske virksomheder - ogsåBig Smile

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)