Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura til momsfritaget organisation

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber nogle af jer momskyndige personer derude kan svare mig på.
Jeg står og skal til at producere et reklamespot til TV for en velgørende organisation. Der er blevet givet 25.000 kr til projektet, som stort set går lige op med de udgifter der bliver til produktionsomkostningerne. Jeg kommer altså ikke til at tjene noget på det, hvilket er helt fint med mig.

Mit sprøgsmål går nu på.. Da jeg spurgte dem, om jeg bare skulle fakturere dem 25.000 (+ 6250 i moms) som man normalt ville gøre, så svarede de, at de er momsfritaget og derfor ikke har noget med moms at gøre. Hvad betyder det for mig? Skal jeg bare skrive en faktura på 25.000 uden momsbeløb på? Eller hvordan?
Når jeg nu får udgifter på ca. 25.000 ekskl. moms kommer produktionen så stadig til at gå i nul? Jeg mener når tiden kommer til at indberette moms, skal jeg så bare lade være med at skrive noget i salgsmoms for produktionen, da de er momsfritaget? Og så skrive 6250 kr på i købsmoms for udgifterne på 25.000??

Hvordan bærer jeg mig lige ad her?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh
Kristian Vestergaard 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:07

Hej Kristian,

den er ikke sjov.

Da du er momsregistreret, så er du nødt til at udstede en faktura med moms. 

Din kunde kan ikke fratrække momsen, men du skal afregne den med SKAT.

Stig

Tilmeldt 22. Jan 13
Skrevet kl. 14:29

Tak for svaret. Øv.. det vil altså sige, at når de har afsat 25.000 kr til projektet, så er mit budget til produktionsomkostninger egentlig kun på 20.000 kr.? (25.000-25% i moms).

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:25

KristianVJensen:

Tak for svaret. Øv.. det vil altså sige, at når de har afsat 25.000 kr til projektet, så er mit budget til produktionsomkostninger egentlig kun på 20.000 kr.? (25.000-25% i moms).

Ja desværre,
Stig
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:33

helt enig med accountman - som momsregistreret kan du aldrig sende faktura uden moms - det er jo hele tanken, som her at du har købsmoms - og i dette specielle fald - helt samme i salgsmoms

Det andet ville jo koste staten hele momsen. Din metode gik ud på, at trække moms fra indkøbet og sælge uden moms, og du ville jo så ikke længere har produceret uden fortjeneste, men ha tjent 6.500 kr på det lige pludseligt.

Jeg forstår din irritation - men du må ha gang i regnemaskinen og få prod omk ned på 20.000. Der er ikke noget af de 20.000 som er løn og andet uden moms - som kunne hjælpe lidt på det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

accountman:
Da du er momsregistreret, så er du nødt til at udstede en faktura med moms. 

Verden er ikke så så simpel som revisoren gør det til.

Du er nødt til først at undersøge om den pågældende organiation er omfattet af momspligt. Der er få internationale organisaioner, som du kan fakturere uden moms jf. momsloven.

Hvis den pågældende forening ikke er omfattet af egentlig fritagelse  for moms så skal du have fundet ud af om de anvender ordningen for momskompensation. Efter denne ordning kan eksempelvis velgørende foreninger få refunderet den købsmoms, som de ellers ikke har mulighed for at trække fra.

Så spørgsmålet er du skal fakturere 20.000 plus moms = 25.000 eller om de anvender momskompensationsordningen  således at du skal fakturere dem 25.000 plus 6.250 kr = 31.250 (hvoraf foreningen kan få godtgjort de 6.250 kr således at nettougiften er 25.000 kr.)

/Henrik

Tilmeldt 22. Jan 13
Skrevet kl. 17:21

Nej, alle på produktionen inkl. mig selv får ikke løn denne gang, hvilket er fint, da det er for et godt formål.

Ja, der er vel ingen anden udvej end at skære lidt ned på produktionsomkostningerne.

Tak for svarene! 

Tilmeldt 22. Jan 13
Skrevet kl. 17:23

Henrik Koudahl:

Du er nødt til først at undersøge om den pågældende organiation er omfattet af momspligt. Der er få internationale organisaioner, som du kan fakturere uden moms jf. momsloven.

Hvis den pågældende forening ikke er omfattet af egentlig fritagelse  for moms så skal du have fundet ud af om de anvender ordningen for momskompensation. Efter denne ordning kan eksempelvis velgørende foreninger få refunderet den købsmoms, som de ellers ikke har mulighed for at trække fra.

Så spørgsmålet er du skal fakturere 20.000 plus moms = 25.000 eller om de anvender momskompensationsordningen  således at du skal fakturere dem 25.000 plus 6.250 kr = 31.250 (hvoraf foreningen kan få godtgjort de 6.250 kr således at nettougiften er 25.000 kr.)

Okay.. Det er da værd lige at undersøge så. Tak for uddybelsen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:16

Henrik Koudahl:

Du er sgu skrap på de områder her - keep it comming tak

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)