Håber der er en anden webshopejer, der kan hjælpe mig.
En kunde har lige gjort mig opmærksom på, at jeg også skal refunderere portoen, når hun sender en vare retur. Hun skal selv betale for returportoen, men hun siger, at hun skal have refunderet hele købet (både varen og portoen).
Hun har sendt mig et link til Konkurrence og Forbrugerstyrelsen og der står der ganske rigtigt, at kunden skal have refunderet det hele.
Hvad gør andre webshop-ejere? Refunderer I det hele eller er det nok, hvis der står i forretningsbetingelserne, at man ikke får refunderet portoen, hvis man sender en vare retur?
Forudsat der er tale om den lovpligtige fortrydelsesret på 14 dage, så er det som skrevet ovenfor. - Derudover kan i aftale som i vil.
Er der tale om en reklamations sag, skal kunden holdes skadesløs, og du skal betale porto begge veje.... Dog.... Dette er kun hvis der er en reklamations sag, så viser det sig at der ikke er det, kan du fakturere kunden for fragten.
Jeg havde på et tidspunkt en kunde, der fortrød en del af sin ordre (3 ud af 6 varer), hvor vi så aftalte, at jeg kun refunderede halvdelen af portoen. Hvordan er loven, når det kun er en del af en ordre, der fortrydes?
Lytoy - Skriv dig op til launch og få op til 25% rabat på bamser, figurer og slik fra kendte brands, f.eks. Angry Birds, Super Mario og mange flere!
Hvordan er loven, når det kun er en del af en ordre, der fortrydes?
Der var du den flinke sælger, for det er kun hvis hele købet fortrydes, at du skal tilbagebetale portoen. Men man må jo altid godt behandle sine kunder bedre en loven forlanger :-)
Jeg havde på et tidspunkt en kunde, der fortrød en del af sin ordre (3 ud af 6 varer), hvor vi så aftalte, at jeg kun refunderede halvdelen af portoen. Hvordan er loven, når det kun er en del af en ordre, der fortrydes?
Du må i gang med regnemaskinen, og finde ud af hvad kunden SKULLE have betalt, hvis kunden kun havde købt de tre varer.
Du skal nemlig stille kunden somsom handlen aldrig havde fundet sted. - Så betalte kunden 80 kr. i porto, og skulle have betalt 60 kr. ved køb af de tre varer, må du jo skulle tilbagebetale 20 kr.
Men den kan jo være svær... hvis du har fast pris på porto, skal der jo ikke tilbagebetales noget.
Hvordan er loven, når det kun er en del af en ordre, der fortrydes?
Der var du den flinke sælger, for det er kun hvis hele købet fortrydes, at du skal tilbagebetale portoen. Men man må jo altid godt behandle sine kunder bedre en loven forlanger :-)
Det kan du ikke konkluddere. For der står ikke noget om porto i loven. - Det der beskrives er, at kunden skal skilles som om handlen aldrig havde fundet sted. - Kunden afleverer varer, og du aflevere pengene.
At kunden så måske har nogle udgifter ved at aflevere varerne er ikke dit problem, lige som det ikke er kundens hvis din bank tager et gebyr på 100,- kr. for overføre pengene til kunden.