Jeg har diskuteret opsigelsevarslet på en servicekontrakt der nærmest er skrevet bag på en serviet :-) Nej det er skrevet i bunden af en købsordre.
"Servicekontrakten er på 4 år og indeholder xx,yy,zz og koster xx.xx per måned per enhed, beløbet faktureres månedsvis forud"
Andet står der ikke.
Kunden er ikke utilfreds med ydelsen og anerkender at der leveres som specificeret , men vil gerne forhandle en lavere pris og "truer" derfor med opsigelse.
Aftalen skal absolut landes uden at "nogen får ret" - MEN kan den opsiges? er der nogen præcedens? I min optik er den tegnet for 4 år og en opsigelse vil være kontraktbrud der berretiger til erstatning.
"Servicekontrakten er på 4 år og indeholder xx,yy,zz og koster xx.xx per måned per enhed, beløbet faktureres månedsvis forud"
Andet står der ikke.
Kunden er ikke utilfreds med ydelsen og anerkender at der leveres som specificeret , men vil gerne forhandle en lavere pris og "truer" derfor med opsigelse.
Juridisk står det vel fint nok selv om det var rart at se selv kontrakten - men er kunden enig i, at den løber i 4 år og ikke kan hævde du ikke har levet op til din del, ja så gør den det MEN
Peter Hohnen:
Aftalen skal absolut landes uden at "nogen får ret"
Så har jeg lidt svært ved at se juridisk præcedens er så spændende, for det kommer jo kun i spil hvis den ene SKAL ha ret.
Du kan jo overveje, om aftalen skal ændres til fordel for begge. Du skal måske ned i pris, men skal måske levere lidt anderledes, eller kunden skal forlænge aftalen med 4 nye år fra nu mod at I laver denne eneste ændring der så kan laves osv osv
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Blev der ikke lavet noget med, at man ikke måtte binde folk længere end 1 måned? - Undtagen teleselskaber, og vist også forsikringsselskaber.
Men, det kræver vist, at kontrakten er indgået efter 1.1.2012.
På den anden side. - Hvis ikke andet er aftalt, så der der vel ikke noget opsigelsesvarsel? - Så kunden kan vel så opsige fra den ene dag til den anden.
Man kan vel sige, at kontrakten bare kan hæves. - Der er jo ikke nævnt nogen bod for at opsige kontrakten. - Så kan køber vel heller ikke pålægges en bod.
Jeg mener den kan opsiges uden varsel. - Men kun en dommer kan afgøre det, for der står intet, og der findes ikke en standard.
Man kan vel sige, at kontrakten bare kan hæves. - Der er jo ikke nævnt nogen bod for at opsige kontrakten. - Så kan køber vel heller ikke pålægges en bod.
Det er korrekt, at det havde været supersmart med en finere kontrakt med konventionalbod og alt, men det er da ikke det samme som at en kontrakt B2B der siger 4 år bare kan ophæves??
Bliver den ophævet, og det sker uden at kunden hævder misligeholdelse som årsag, men udelukkende kræver mindre pris, så står trådstarter ikke spor dårligt når sagen skal løses for retten. Han skal bare påvise det tab han påføres fremover ved at kontrakten er ophævet trods der er skrevet under på en 4 års periode - så ville jeg alt andet lig hellere være ham end den der uden grund ophævede
Nå trådstarter vil jo slet ikke i retten, så se at løse den til begges fordel, giv lidt på prisen mod selv at få flyttet lidt på ydelsen eller evt en forlængelse. Det er helt almindeligt at man kan få nye fordel i en aftale, men lige så helt almindeligt, at bindingsperioden så forlænges igen ¨
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ja, jeg mener også bare det er med at komme i gang med at finde en bedre pris.
Men alligevel... M.h.t. erstatning for tab. - Skal der så ikke reelt være et tab. F.eks. Sælger køber hver måned 100 fodbolde, og sælger dem til køber med en fortjeneste på 50% - Hvis køber holder op med at købe dem, er der så et tab? Sælger kan jo også bare holde op med at købe dem, og slipper så også for den udgift.
jep- forudsat retten er enig i de 4 år begge har underskrevet så er det absolut et tab
Problemet der vil altid blive, at sælgeren vil henvise til at indtægten var stigende, og køberen vil henvise til at han alligevel ikke ville bruge så meget - men så vil ofte se på fortid mest
Det er lidt samme problematik med EU agenturer, hvor agenter der sparkes ud skal betales, ikke bare på sidste år, men efter en trend i udviklingen
vh