Hej, Jeg er i gang med at skaffe mig en kontakt til en spiritusproducent, hvis produkt jeg sælge på danske marked, men jeg er kommet i tvivl om, hvad jeg skal kalde mig. Skal jeg kalde mig agent, distributør eller leverandør? og hvad præcis er forskellen på disse tre? Synes beskrivelserne af dem minder meget om hinanden. kan nogen hjælpe mig her |
Hej Hansen03
Efter hvad du skriver, vil jeg formentlig tror du kan påtage dig titlen "Agent", da du ikke umiddelbart sidder inde med varelageret selv, men kun skaber kontakten mellem kunde og leverandør. Det lægger så op til svar på dit videre spørgsmål, hvad forskellen er. Agent er en som dig, der fungerer mere eller mindre som mellemmand, altså uden varelager men kun kontaktskaber. Kan godt modsiges af andre i det følgende, men for mig at se er forskellen på en leverandør og en distributør ikke den store. En leverandør er samme virksomhed der producerer varerne, altså startleddet i kæden. En distributør derimod er ikke producent, men en samlet "leverandør" af et eller flere brands/mærker, altså en form for samlet pakke.
So to sum up:
- Agent = Intet varelager, kun mellemmand
- Leverandør = Producent og startleddet (Kan vel også kalde sig grossist om man vil)
- Distributør = Nærmest en leverandør, men råder ofte over flere brands/mærker
Ved ikke om det gav mening, men det er lige den bedste forklaring jeg kan komme med.