Hej. Jeg går pt på dagpenge men har mulighed for at lave noget arbejde som selvstændig i en kortere periode. Kan det betale sig at oprette et firma for arbejde i f.eks 14 dage også lukke det igen. Også tilbage på dagpenge måske. Jeg ved at akassen vil have revisor underskrift når man skal aflevere papir på at firmaet er lukket. Selv om det bare er et i.s.. det koster nok også penge.
De der 14 dage, kunne de ikke bare ansætte dig på timeløn - og sætte timelønnen inkl. feriepenge til det de vil gi ialt hvis du var selvstændig - så er det ulige meget nemmere. Alternativt for 14 dage - send dem en faktura fra dig selv personligt som Honorar. De opgiver det til skat som am bidragspligtig B indkomst - og du opgiver det i forskud og skat i rubrik 20 for indtægten og 29 for evt. udgifter ved at lave arbejdet
Du meddeler så bare A-kassen at du har honorarbejde de der 14 dage, og så viser du at kontrakten automatisk sluttede, og du ikke får penge mere og så retur på dagpenge
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for svar. At sende et honorar, er det som momsfri pga under 50000 kr. I omsætning? Hvis det ikke er det, kan man så ikke bare bruge det med momsfri. Evt kan kunden betale materialerne. Akasser er ikke så glade for selvstændige så at sige at jeg arbejder på honorar kan de nok ikke lide. Må et firma udbetale feriepenge med det samme da?
Har arbejdet for mig selv før i grønland. Det er nu mest fordi jeg syndes det kunne være meget sjovt lidt igen. Man ved jo heller ikke hvad det følger med sådan et job som nu.
Hvis du vælger at blive selvstændig, så skal du tænke over at du ikke bare kan komme tilbage på dagpenge. Du får karantæne eller ventetid på vist nok tre uger.
Er det ikke skat og ikke brøndby det bestemmer mht feriepenge og evt pension? Skal man oprette firma hvis man vil have en omsætning under 50000 kr. Dvs momsfri. Jeg forstår at det kan man bare gøre. Også selv om man er i akasse
Tal med din a-kasse- det er dem du skal ha med på ind og ud af a-kasse og dagpenge
Ja du kan fakturere som honorar - eller de kan lave aftale med dig om honorar - og betale dig de 14 dage som am bidragspligtig honorar og opgive korrekt som angivet for jeg begge.
Jeg ville ikke tro a-kassen havde noget mod det, du fortæller dem, at du har mulighed for job i 14 dage mod at sende honorarnota eller få aftale om honorar uden moms - og jeg ville TRO a kasse er helt med, de sparer jo 14 dage og hvem ved om du fik mere.
Hør bare a-kassen for vi kan aldrig svare med nogen stor sikkerhed her - kun rådgive om hvordan du kan tage den med a-kassen som altid har sidste ord
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER