Hej alle sammen Min mor, der i øvrigt er pensionist og bor alene, har fået en regning fra NRGi på ikke mindre end 105.000 kr. Regningen kom i forbindelse med udskiftning af elmåler i sept. 2012. Huset er elopvarmet. Hun har modtaget billede af den gamle måler, hvor målerstand og aflæsning i sept 2012 af NRGi stemmer overens. Måleren er i følge papirer fremsendt af NRGi, blevet testet af EnergiMidt og hun har modtaget kalibreringscertifikat der giver en samlet usikkerhed på energimålingen på 0,10 %. På den baggrund fastholder NRGi deres krav, og har truet hende til at acceptere en afdragsordning på hele beløbet over en periode på 24 måneder. Noget min mor ikke er i stand til som folkepensionist. Hvis hun ikke betalte ville de lukke for strømmen. I et elopvarmet hun vil det betyde ingen varme og ingen el. Efter udskiftningen af elmåleren har det daglige gennemsnitlige elforbrug været ca halvdelen af hvad den gamle måler har målt. Min mor påstår at der ikke er sket ændringer i hendes forbrug, der i øvrigt er spartansk. Det taler jo for en fejl, selvom det jo kan være svært at bevise. Der er gjort indsigelser mod regningen. NRGi har sendt regningen videre til deres egen inkasso, hvor de som sagt har truet med at lukke for leveringen hvis der ikke blev indbetalt et aconto afdrag på 4.000 nu. Dette beløb er blevet betalt for at undgå lukning. Hun er ikke i stand til at betale 4.000 per måned og hendes forslag har NRGi afvist at acceptere. Jeg er meget interesseret i at høre fra nogen der har prøvet noget lignende og evt. har gode råd. Det er jo svært at kæmpe mod en gigant som NRGi der sidder med et es på hånden - nemlig at de truer med lukning for strømmen hvis der ikke betales prompte. Kan en gammeldags elmåler "løbe løbsk" uden en test vil afsløre det? Ja, alle råd er mere end velkommen. Det er jo en rigtig træls sag... |
Jeg kender ikke reglerne, men en mulighed kunne være at kontakte Ekstra Bladet. Det kan nok skabe en løsning, hvis man er villig til at tage den vej.