Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Automatiseret test af webløsninger....

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey alle animo''er....

Dette er især til diverse udviklere af webløsninger.
Mit spørgsmål går på om i bruger automatiseret test af jeres løsninger?

Hvis i gør:
Hvilket værktøj bruger i så?
Er der andre værktøjer?
Hvad er jeres erfaringer med de forskellige værktøjer?

Hvis ikke i gør:
Hvorfor ikke? er det forbi i gider bruge det?
Er det evt. for besværligt eller kan det bare ikke betale sig? 

Håber på en god diskussion omkring emnet...
 - Visti

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 20:04
De fleste webprojekter, som jeg har set, har ikke engang automatiserede deployment mekanismer, så automatiserede tests er langt over projekternes tekniske formåen.

Men ellers adskiller website projekter sig jo ikke fra andre software udviklingsprojekter, så det er bare med at komme igang med testprogrammering, hvis projektet er stort nok.

Jeg laver p.t. ikke webprogrammering, men jeg har tidligere lavet automatiseret test af webløsninger, og det foregik ved at et GUI program fjernstyrede websitet, så vi brugte et testværktøj, der var specifikt til GUI udviklingsmiljøet. Der findes sikkert mange bedre værktøjer til formålet nutildags.

Tilmeldt 29. May 07
Skrevet kl. 21:00

Tilmeldt 29. May 07
Skrevet kl. 21:00
Hej Lasse

Tak for dit svar...
Jeg arbejder for en stor dansk portal, hvos vi er begyndt at automatisere vores test arbejde...
Vi bruger selv selenium(http://www.openqa.org/selenium), som er en FF extension.

Det syntes vi(Test afd.) selv at det er der store fremtidsperspektiver i, men jeg ville da gerne høre hvordan andre bruge det, hvis de overhoved bruger det..
Håber at høre fra andre også...

- Visti

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:23
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:38
Automatiseret test og Continuous Integration kan normalt godt betale sig. Lav tests til de vigtigste dele af dit system - de dele som bare koster kassen hvis de går i stykker en dag, og bliver sat i produktion. De kan dog ikke erstatte manuelle tests, men det er heller ikke meningen. Idéen i automatisede tests er at du kan refaktorere/ændre i din kode, og din test vil så ikke kompilere mere eller fejle hvis der er noget du har overset. Udvikleren bliver så nød til at tage stilling til om det er domæne koden (koden der testes) eller selve testen der skal ændres. Hvis der ingen test er, så kan udvikleren nemt overse en antagelse som en anden udvikler i sin tid har foretaget. En erfaren udvikler vil holde antagelser på et minimum, og når de foretages, så sørge for at koden fejler så snart antagelsen viser sig at være forkert, så forkerte tilstande ikke viser sig som fejl senere i programmet og kræver mere tid til debugging.

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Skrevet kl. 07:43
Casper, jeg går ud fra, at det var en fejl, når du skriver "automatiseret test kan ikke erstatte manuelle test". For det er da klart, at stress test, test af alle kombinationsmuligheder i en brugerflade osv. er noget, man rent faktisk skal teste manuelt, hvis det ikke er blevet automatiseret... man kan så selvflg. diskutere, om det er programmøren, testere, beta-testere eller slutkunder, der skal teste manuelt.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:06
Dato: 05-08-2007 07:42:56 Forfatter: lasse Casper, jeg går ud fra, at det var en fejl, når du skriver ''automatiseret test kan ikke erstatte manuelle test''. For det er da klart, at stress test, test af alle kombinationsmuligheder i en brugerflade osv. er noget, man rent faktisk skal teste manuelt, hvis det ikke er blevet automatiseret... man kan så selvflg. diskutere, om det er programmøren, testere, beta-testere eller slutkunder, der skal teste manuelt.

Det holder jeg nu stadig på at det ikke er...i praksis i hvert fald...i teorien er alt jo næsten muligt.

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Skrevet kl. 12:26
O.k. - i min verden bruger vi en del tid på at reducere manuelle tests ved at automatisere dem. Ud over tidsbesparelsen, så får vi også en bedre styring af, at de rent faktisk er udført, samt en dokumentation af, hvilke vi udfører.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:39
Dato: 05-08-2007 12:25:48 Forfatter: lasse O.k. - i min verden bruger vi en del tid på at reducere manuelle tests ved at automatisere dem. Ud over tidsbesparelsen, så får vi også en bedre styring af, at de rent faktisk er udført, samt en dokumentation af, hvilke vi udfører.

Det er fint, og også det vi skal stræbe efter, men mange virksomheder ville ikke have resourcerne til at få acceptabel dækning på det niveau. Skulle du dække et system fuldstændigt af automatiserede tests, så godt som strukturerede manuelle tests kan gøre det, så vil udviklingsomkostningerne være mange hundrede procent højere.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)