|
Jeg laver i øjeblikket noget freelance arbejde, hvor jeg løbende får betaling for mit arbejde. jeg vil tro at jeg når op på 6-9000 kr i løbet af i år, hvordan skal jeg indberette dette beløb til skat? Og kan man gøre det løbene, så man ikke ender med et skattesmæk? :-Haolan |
Indberetning af skat for freelance
|
Du skriver beløbet på din selvangivelse, som b-indkomst (går ud fra at det er din b-indkomst), selvangivelsen modtager du fra skat en gang sidst på året hvis ikke jeg husker forkert, så bliver det klaret automatisk ellers kan du klare det over nettet - læs mere på: www.skat.dk Med venlig hilsen RENEGADE |
Med venlig hilsen
René Nielsen
|
Korrekt som RENEGADe skriver, skal det indberettes som b-indkomst på selvangivelsen. Hvis du vil undgå et skattesmæk, skal du bare løbende indbetale omkring 50% af indkomsten. Så har du svaret den skat du skal betale (-dog afhængig af din øvrige indkomst). Mvh. Karsten |
|
Via netbank: Vælg indbetalingskort med kortartkode 01 og kontonummer 3007758 eller overførsel til konto, registreringsnummer 3100, kontonummer 3007758. Husk at skrive dit CPR-nummer og "frivillig indbetaling for 2008" i feltet "Meddelelse til modtager". ?? |
|
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
|
Det kommer an på, hvordan du definerer "frivillig indbetaling". Man kunne givetvis også vælge at meddele sin arbejdsgiver, at man gerne vil have indeholdt 3%-point mere i skat af sin løn ift. %-satsen, som fremgår af ens skattekort. - det vil også blive til en løbende indbetaling af skatten af b-indkomsten. Om du gør det ene eller det andet bør ikke have nogen betydning for det samlede regnestykke, når du modtager din årsopgørelse fra SKAT. Mvh. Karsten |
|
Øh - Der er jo netop ikke tale om en arbejdsgiver med indeholdelsespligt men freelancearbejde (B-indkomst) hvor arbejdsgiveren ikke indeholder skat. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Bliv gratis medlem