Hej alle, Jeg vil lige høre om der er nogle herinde der har erfaringer med at fragte ''store ting'' til udlandet med søfragt? Jeg skal have fragtet en mejetærsker fra 6740 Bramming til Benghazi eller Tripoli/Al Khums i Libyen med skib, med afskibning fra enten Esbjerg eller Aarhus. Umiddelbart tænkte jeg at det er billigst fra Esbjerg, men det viser sig nu at jeg har fået et bedre tilbud fra et shipping firma i Aarhus. Mejetærskeren er med skærebord, som kan afmonteres hvilket gør det billigere idet det fylder mindre når det er afmonteret? Jeg vil egentlig bare høre om I har erfaring med dette samt om I kan anbefale nogle gode shipping virksomheder, og evt. nogle gode råd? Også mht. til at fragte den fra Bramming til Esbjerg, hvem skal man kontakte? Men kan ikke selv køre sådan en fætter vel?? Og lige en sidste ting, jeg har fået nogle tilbud, men prisen svinger rigtig meget, hvordan kan det være? Håber at I kan hjælpe, for det er ret kompliceret kan jeg se.. |
Blue Water i Esbjerg, ville være et godt bud på selve shippingdelen. De er vant til at organisere søfragt af relativt store emner og har en del erfaring. Hvorvidt de er billige ved jeg ikke. Men fragtraterne svinger jo meget, hvilket er svaret på dit sidste spørgsmål. Modsat vejtransport, svinger fragtraterne ofte. Vejtransport bliver ofte forhandlet mellem transportør og kunde en gang om året, mens fragtraterne på søfragt så vidt jeg ved, afhænger meget af den øjeblikkelige kapacitet. Meget ledig kapacitet = lavere rater. Dertil kommer selvfølgelig at oliepriserne varierer næsten dagligt. Så er der forhold vedr. fortoldning, hvor tit der er afgang til destinationen osv. Jeg er ikke helt stiv i søfragt, men det er så vidt jeg er orienteret, nogle af de forhold der gør at tilbuddene svinger meget.
Mht. at få mejetærskeren til Esbjerg, er der intet i vejen for selv at køre den. En mejetærsker må jo gerne køre på offentlig vej. Du skal bare have skæreborret afmonteret, så du ikke bliver for bred - og så holde dig af motorvejen. Men hvis du tager den gamle rute 191 udover Andrup og den vej ned til havnen, så burde det ikke være noget problem... Du skal godt nok ind ad Storegade, men når du så drejer ned mod havnen bliver den jo to-sporet ud mod Måde. Herfra skal du så nok følge den gamle vej ned forbi Statoil - da jeg ikke ved om der må køre landbrugsmaskiner på den nye vej... Men ellers findes der vognmænd i Esbjerg, som kører med blokvogne hvis du ikke er vild efter at køre den selv.