Hej aminoer. Jeg er blevet kontaktet af en investor om produktion af et brætspil. Jeg er ved at studere, hvad normal praksis mht. investorer er, inden jeg kaster mig ud i aftaler og vil gerne høre jeres råd. Jeg regner med at skulle bruge op til 500k til produktion (5000+ spil) og yderligere kapital til markedsføring. Er det normalt acceptabel praksis, at investor yder sin kapital som et lån, der tilbagebetales med en andel af salget, og ikke virksomheden, eller i det mindste som en tidsbegrænset andel? (enkeltmandsvirksomhed). Eller hvor stor vil en rimelig investor-andel være? |
Uh der er ingen normal tilstand her. Investor vil sikre sine penge, og skal han gøre det ved at det nu ikke rigtigt er investering men lån, så vil din rente bliver MEGET høj. Derfor er lån ofte en dårlig løsnig
Hvis det er lån, vil det ofte være en fast betaling + en del af oveskuddet
Så er det jo en ejerandel, og her vil alt afhænge af din indsats. Hvis din indsats består af 0 kroner og ideen til brætspillet, så vil du nok med en investering på ½ mio og mere til, skulle regne med at det mindst bliver 50/50 eller noget deromkring - hvis investor tror nok på spillet. Det kan godt kombineres med, at du har ret til at købe hans andel ud, mod at betale et forudaftalt beløb til ham - ud af din fortjeneste, men nu er vi ude i den konkrete udforming som også kan kræve ændring til ApS da han jo ikke kan ha andel af dit personlige CVR
vh