Jeg kan fuldstændig sætte mig i dine dine sko. At se at så mange har tjent penge så nemt, de har jo ikke rørt en finger, bare siddet der hjemme og så er pengene rullet ind. Og så samtidig vide, at man har gået glip af de helt stor gevinster det er bare surt, det kunne jo lige så godt være en selv. Så for ca. et års tid siden, da kæresten og jeg skulle omlægge lån, lånte vi 350.000 i vores bolig. Det er måske småpenge for mange der investere i aktier, men for os er det en pæn portion penge. Dem skulle vi så investere i aktier og så skulle pengene så ellers bare rulle ind på kontoen, det gik jo bare super godt over hele linjen, så det var (som du selv siger det) en win-win situaiton. Vi havde ikke meget kendskab til aktier, men har taget et kursus i aktier, som banken holdt, læste en hel masse på nettet, begyndte at få "Børsen" og "Penge og Økonomi" og hvad vi ellers lige kunne komme i tanke om. Desuden ville vi spræde risikoen og købe stærke danske aktier. For at gøre en lang historie kort, hvis det stadig kan nås, så sidder vi i dag og bidder negle. Det er gået forholdsvis godt 90% af tiden, men når det så går dårligt, så går det også bare stærkt og så er det som regel over hele linjen. Vi tjener måske i snit, hvis vi er heldige, 1000 kr. på en god dag men i torsdags og fredags, der tabte vi omkring 10.000 hver af dagene og det gjorde sattan´edme ondt!! For at sige det mildt. Så bare fordi der er fest og ballade og tingene ruller, så kan de jo ikke blive ved. Det er jo et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel.... Husk også at folk tager uddannelser for at gøre det vi almindelig mennesker synes lyder så nemt!! Og med hensyn til dit argument om investerinsforeninger i stedet for aktier, så kan jeg helt ærligt ikke se den store forskel. Det er jo i sidste ende din risikovurdering af et stykke papir om det er en aktie eller en investeringsforening.... For at få lidt inspiration og se at det overhovedet ikke er alle investeringsforeninger der stiger så kig på euroinvestors hjemmeside om investeringsforeninger http://www.investeringsforeninger.dk/ Som en slutbemærkning kan jeg sige at det også er spændende og skide skægt at handle med aktier og følge med i hvad der rør sig, men det giver også grå hår og søvnløse nætter!!! Og i øjeblikket er der desværre rigtig mange af de sidste. Så vi står faktisk i den omvendte sitation at vi venter på at markedet skal stabilisere sig ovenpå sidste uge (og det er det vist godt i gang med) og så sælger vi hele lortet og venter på lysere tidere!!!! Held og lykke Lise |
Dato: 30-07-2007 10:06:45
Forfatter: Lise LarsenSom en slutbemærkning kan jeg sige at det også er spændende og skide skægt at handle med aktier og følge med i hvad der rør sig, men det giver også grå hår og søvnløse nætter!!! Og i øjeblikket er der desværre rigtig mange af de sidste. Så vi står faktisk i den omvendte sitation at vi venter på at markedet skal stabilisere sig ovenpå sidste uge (og det er det vist godt i gang med) og så sælger vi hele lortet og venter på lysere tidere!!!!
Det er jo så også en af de ting man skal gøre op med sig selv inden man kaster sig over et "aktie-eventyr", om man kan leve med at de kan svinge meget op og ned til tider.
Personligt frygter jeg det ikke så meget igen, da min tidshorisont for brug af mine investerede midler er meget lang.