Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan man forvente?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 298
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er ved at starte et nyt firma. konceptet er at investere i investeringsforeninger(til at starte med)!

grunden til jeg vælger at starte et firma er at jeg skal ind og læse så det ville gå ud over min SU hvis jeg gjorde det privat.

Mit firma har en start kapital på 3-400.000.

Jeg har lavet en oversigt til banken over forskellige afdelinger i nogen forskellige investeringsforeninger som jeg overvejer at sætte min penge i? Min oversigt viser de forskellige afdelingers overskud i % fra de sidste 5 år.

Hvor meget tror i man ville kunne låne ekstra af banken?

jeg håber på at kunne låne en 2-2.5 mil ekstra er det helt hen i været?

Jeg ville jo selv mene det er penge lige i lommen på både banken og mig! 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 16:49
Hvis du kan tåle at miste dine penge kan gearing være en god idé.

Bemærk dog at bankerne har en vane med at smække kassen i når værdien af dine papirer nærmer sig det beløb de har ude og svømme, og dermed kræver dine aktier solgt og lånet indløst hvis det pludseligt går skidt med dine investeringer.

I det tilfælde er det dig der står med hele det samlede tab, hvorimod at du selvfølgelig deler en gevinst med banken.

Hvad har din bankrådgiver givet dig af råd omkring gearing - Umiddelbart tror jeg ikke du skal satse det vilde på at de vil låne dig ret mange penge til det.

Men jeg er spændt på at høre mere om det.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Apr 07
Skrevet kl. 17:01
Jeg er helt indforstået med at hvis det går skidt så bliver penge hevet ud og tilbage betalt. Kan bare ikke forstå at hvis de ikke skulle låne mig penge til det. det er jo en win win situation for banken? lige meget hvor mange penge de har ude!
Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 21:37
Hvordan skulle det være en win win situation for dem?

Hvis det går skidt, og der evt, kommer en korrektion i aktiemarkedet som det er umulig at undgå, og du måske taber 15-20 % af din investering, så har du tabt 375,000-500,000 kr.

Jeg har ikke helt forstået om de 400,000 er penge som du har i bagagen til evt. tab, om de er til renter, eller om de også skal investeres, for som udgangspunkt skal man investere for penge man kan tåle at tabe.

For eksempel kender jeg en aktie, som steg ekstremt meget på meget kort tid, og derefter nu er faldet til samme niveau før stigningen. Jeg sidder bare og tænker på dem som købte på toppen, da kursen var højest.

Banken er nogenlunde ligeglad med om du har tabt alle dine penge, for de vil stadig have det lånte beløb hjem + renter.

Har du råd til at tabe op til 500,000 kr?

Så jeg syntes at du skal investere for de penge som du har sparet op, få lidt erfaring omkring aktier, og så kan du måske senere tage en gearet investering. Gearing er kun for professionelle eller folk som har arbejdet med aktier i lang tid.

Jeg vil ikke være negativ eller noget, men konstaterer blot, at eksempelvis Jyske Invest investeringsforeningerne har tabt omkring 25 % i de sidste måneder. 

Alt sammen blot min mening, om du vil følge rådene eller ej afgør du selv, men jeg syntes du skal tænke lidt over det.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 21:41
Med mindre du har ekstremt meget styr på aktier og også har tjent penge når markedet har dykket, så hold dig langt væk. Markedet er rigtig farligt lige nu og mange er blevet overmodige pga. den lange opadgående spiral vi har været inde i. Gearer du dine penge, så skal der ikke gå meget galt før banken tvangssælger dine aktier og så er det ikke sjovt.
Så mit råd er at holde sig langt væk lige nu..

Dbh Martin
Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Skrevet kl. 21:58
Du skal ihvertfald have sat dig grundigt ind i alt omkring ak´tier, for det er bestemt ikke ligegyldigt hvilket marked de investeringsforeninger du investerer i, lægger deres penge. Det lyder for mig ikke helt som om du ved præcist hvad aktier handler om, og hvordan tingene bevæger sig i øjeblikket. Der er stor uro på det amerikanske boligmarked, og ihvertfald i DK falder risikovilligheden hos investorerne kraftigt, hvilket igen giver faldende kurser. For eksempel i den forløbne uge, har C20 indekset tabt 1-2 % om dagen flere gange, efter en uge, hvor det hele steg. 
Så markedet er ret uroligt i øjeblikket. du skal også have fundet ud af hvor længe du vil beholde aktierne, dvs. hvor langsigtet du er, for det er bestemt ikke ligegyldigt. Hvis du skal bruge pengene om en måned, vil jeg sige at det afgjort IKKE er en god ide at investere.

Hvor risikovillig er du iøvrigt? hvis du er villig til at geare, må man sige at du er meget risikovillig, og det er farligt hvis du ikke har sat dig ind i tingene.

Hvilke foreninger vil du iøvrigt investere i? Ville godt lige høre det, i betragtning af at du har tænkt dig at låne dig til det....

Mvh

Jakob  

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Apr 07
Skrevet kl. 23:37
Har fuldt meget med det sidste halve år, ved godt at det er ingen ting det er netop også grunden til at jeg vælger at investere via en forening da jeg selv mener jeg er langt fra kompetent til at udvælge de rigtige aktier.

Men hvis man går ind på dr.dk/penge/investering/
kigger man så på hvad de forskellige foreninger har haft af overskud de sidste 3-5 år så snakker vi altså seriøse overskud på en stor del af foreningerne. De fleste af forningerne har på 3 år har skabt over 70% overskud. og der er næsten ingen foreninger der har underskud?

Men har ikke hørt om at jyskeinvest har tabt 25%? hvilken afdeling er det? tror ikke hele jyskinvest har haft underskud på 25% for bare der tyrkiske fornening harpå det sidste år lavet et overskud på 75%

Når jeg kigger på de forskellige foreninger hælder jeg klart mest til danskinvest. De har flere rigtig fornuftige afdelinger! Jeg har heller ikke tænkt mig at smide alle mine penge i en afdeling. måske 3-4 for at sprede risikoen!

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:49
Du kigger på en periode hvor alle har tjent penge på alt! Tro mig, det har været skide nemt at tjene penge, men det kan meget vel være slut nu. Husk, at der ikke er nogen der forærer penge væk til andre. Hvis der er en god gevinst i sigte, så er der en stor risiko forbundet med det. Jeg har investeret i investeringsforeninger hvor tabene har være endog meget store. Jeg købte denne fætter omkring år 2000 til kurs tohundrede noget..:
http://www.euroinvestor.dk/Stock/ShowStockInfo.aspx?StockId=206427

Den står nu i kurs 38...

Det lyder helt ærligt ikke som om du har den erfaring der skal til. Med en gearet investering i det marked vi har i dag, så er chancen for at du taber alle dine penge rigtig stor!

Dbh Martin

Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Skrevet kl. 23:56
Hej!

Det var en af afdelingerne, tror det var den kinesiske eller asiatiske der var tale om.

Grunden til at der er så massive overskud, er at der de sidste par år har været en meget god periode for ikke bare danmark men også globalt.

Der har været konstant gode nyheder, og økonomien er kørt derudad.

Denne periode ser nu ud til at vende, og vi kan vente nogle meget mere urolige år i fremtiden. dette er ved at gå op for investorerne, og mange bgynder at trække penge hjem, dvs. de er bange for en korrektion og en generel vending i verdensøkonomien. Dette bevirker faktisk at et sådant case faktisk bliver fremskyndet, og det gør folk urolige.

Iøvrigt er 70 % ikke specielt meget. flere danske bank aktier (Ikke Danske Bank, men generelle bank aktier) er steget op imod 1000 % de sidste 5 år, og det bevidner om at det måske er gået lidt for stærkt.

Men min generelle konklusion er, at du skal lægge dine 400,000 kr hos en solid investeringsforening, der for guds skyld ikke investerer på alt for eksotiske markeder, men generelt holder sig til Europa og måske i mindre grad USA, og så gem "gearings tankerne" til et tidspunkt, hvor der er mere ro og orden.

Måske det ville være bedst lige at vente et par måneder, mens tingene blive afklaret, og så kan du jo poste et indlæg igen.

Alternativt kan du for sjovs skyld gå ind på euroinvestor.dk og lave en fiktiv portefølje. det er gratis, og du kan afprøve nogle af dine teorier og ideer mens du venter, og se hvordan det går...

Ellers må du jo lige poste et indlæg mere....

Mvh

Jakob  

Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Skrevet kl. 00:01
Jeg er dybest set enig med Martin. se det hele an nogle måneder, og så kom tilbage....
Side 1 ud af 3 (23 indlæg)